Floor-Lamp-LIGHTHOUSE-LAMP--Dimitrios-StamatakisPočela sa radom inovativna platforma za razvoj balkanskog dizajna

Balkanska dizajn mreža (Balkan Design Network) je inovativna platforma osnova¬na od strane Mikser organizacije iz Beograda, Hrvatskog Dizajnerskog Društva iz Zagreba i Public Room-a iz Skoplja, sa ciljem artikulisanja i pružanja strateške po¬drške razvoju i promociji balkanskog dizajna, kako u regionu, tako i na evropskom i međunarodnom nivou, podizanja svesti o važnosti dizajna u procesima društvenog i ekonomskog razvoja, kao i promovisanja vrednosti dizajna među širokom publikom.
Nastala kao reakcija na nepovoljnu klimu za razvoj kreativnih delatnosti na Balkanu, prouzrokovanu nizom faktora, od prerano prekinutog procesa modernizacije, preko nestabilne politčke situacije, stihijske tranzicije, do odsustva stimulativne poslovne politike prema lokalnim proizvođačima, Balkanska dizajn mreža poziva stručnjake, dizajnere svih profila, dizajnerske kolektive, formalne i neformalne obrazovne insti¬tucije, kompanije i razvojne agencije, da svoja iskustva koja proističu iz veoma sličnih turbulentnih istorijskih okolnosti, konstantnih ekonomskih ograničenja i sveprisut¬nog osećanja nedostatka egzistencijalnih perspektiva, udruže i pod okriljem novofro¬mirane otvorene platforme usmere ka proaktivnom menjanju stvarnosti na Balkanu.
Misija Balkanske dizajn mreže je osnaživanje socijalne uloge dizajna kao katali¬zatora humanog, pametnog i održivog okruženja koje će doprineti razvoju opšteg ljudskog blagostanja. Sve tri organizacije koje osnivaju ovu platformu dokazale su svoje sposobnosti i integritet dugogodišnjim delovanjem u promovisanju dizajna kao discipline i načina razmišljanja koji omogućava konstruktivne inovacije s ciljem ra¬zvoja privrede i društva. Dizajneri sa Balkana koji su kroz aktivnosti ovih institucija dobili značajniju prisutnost u javnosti I priliku realizacije ideja pokazali su izvandred¬nu otpornost I prilagodljivost koje obećavaju velike rezultate u budućnosti. Upravo ta sposobnost snalaženja u nepovoljnim uslovima I razvoj savremenih, održivih praksi u tim uslovima je nešto u čemu dizajneri iz zemalja u tranziciji, naročito s Balkana, mogu postati predvodnici evropske kreativnosti u permanentnoj krizi koju nam političari kontinuirano proriču.
Stoga je jedan od ključnih motiva za osnivanje mreže potreba za zajedničkim strateš¬kim i dugoročnim delovanjem regionalnih dizajnerskih organizacija i institucija na kreiranju spone između sektora dizajna i privrede, kao i uspostavljanju efikasnije saradnje sa državnim institucijama u cilju boljeg razumevanja sistemskog ulaganja u kreativni potencijal Balkana, i njegove konkretne primene od strane privrednog sektora.
Jedan od prvih zajednički poduhvata i konkretnih aktivnosti Balkanske dizajn mreže jeste unapređenje projekta ‘Young Balkan Designers’ koji je i podstakao udruživanje regionalnih dizajnerskih snaga kada su se dve partnerske organizacije pridružile Mik¬serovoj inicijativi podsticaja mladim dizajnerskim talentima, pokrenutoj 2011. godine.
Pored već etabliranog takmičenja mladih dizajnera i regionalne gostujuće izložbe, Balkanska dizajn mreža će od ove godine mladim balkanskim dizajnerima ponuditi mogućnost za dodatno obrazovanje i daleko veću međunarodnu vidljivost na relevan¬tnim dizajn manifestacijama, uz gostovanje samih dizajnera, intenzivne edukativne aktivnosti, radionice, i praksu u naprednim kompanijama iz regiona, kao što su vi¬šestruko nagrađivani proizvođač nameštaja ‘Prostoria / Kvadra’ iz Hrvatske i srpski lider u proizvodnji rasvete, kompanija Buck, dobitnik prestižnih evropskih nagrada za dizajn.
Budući koraci u razvoju mreže u održivu, robusnu i sistemski izgrađenu organizaciju, usmereni su ka razvijanju ključnih strategijskih i operativnih aktivnosti koje pružaju podršku razvoju sektora dizajna, poput istraživačko-razvojnih projekata vezanih sa inovacije u dizajnu, ali i za ekonomske aspekte dizajna, izložbenih I promotivnih aktivnosti, razmene sa obrazovnim institucijama, saradnje sa proizvođačim, kao i proširenju članstva – uključivanju sve većeg broja aktera iz svih zemalja regiona.
Poseban akcenat stavljen je na kreiranje udružene baze podataka dizajnera i proi¬zvodnih resursa u regionu, sprovođenje ‘nulte studije’, istraživanja dizajn sektora i artikulisanja regionalne strategije za dizajn koja bi osnažila status dizajnerskih zajednica na nacionalnim nivoima, obnovila multikulturalnu saradnju na Balkanu i afirmisala balkanski dizajn kao kulturni fenomen prepoznatljivog identiteta na globalnoj sceni
Za razvoj Balkanske dizajn mreže ključnu ulogu imaće i iskustva relevantnih partner¬skih institucija iz zemalja i regija koje mogu da se pohvale primerima dobrih praksi primene dizajna i kreativnih disciplina u promociji i razvoju regiona, poput Skandi¬navskih zemalja, Velike Britanije, Australije, itd. čije predstavnike na Zapadnom balkanu pozivamo da pruže stratešku podršku inicijativi, sa uverenjem da dizajn, kao sastavni i nerazdvojni deo društva i svakodnevnice, može doprineti unapređenju kvaliteta života na Balkanu i većoj efikasnosti javnog sektora.
Projekat Balkanska dizajn mreža je delom podržan od strane Evropske unije, kroz platformu Kreativna Evropa i zastupa interes dizajn sektora iz svih zemalja jugoistoč¬ne Evrope: Austrije, Albanije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Crne Gore, Grčke, Hrvatske, Mađarske, Makedonije, Rumunije, Slovenije, Srbije i Turske.

Povezana vest:  Kampanja „Cif čisti Srbiju" ulepšala najprometniju nišku lokaciju