Posle nezapamćenog uspeha književnog prvenca ,,Godina prođe, dan nikad“, u izdanju ,,Novosti“, pred čitaocima je treća knjiga glumca Žarka Lauševića – „Sve prođe, pa i doživotna“. Izdavač je, kao i prethodne ,,Druge knjige“, izdate u rekordnom prvom izdanju od 100.000 primeraka, beogradska „Hipatia“.

Pisac Laušević se u novoj knjizi predstavlja kao autor dramatičnog štiva koje spada u vrhunske zapise dnevničke literature. On je 30 meseci u zatvoru Zabela, osuđenik broj 28375 koga pogrdno zovu Glumac i koji vodi svoje potresne beleške. Život na robiji je nikad predvidljiv i često neverovatan, ljudi su surovi i neuhvatljivi. Žarko je bolno iskren u preispitivanju svog udela u krivici zbog koje je lišen slobode, vapi za svojom ljubavlju, Anitom, za decom, za roditeljima. Dirljivo je njegovo opraštanje od oca, ubedljiv je kada otkazuje punomoć svom slavnom advokatu, briljantan u svojoj završnoj reči na sudu. Koliko god priznaje kad klone i kad ne vidi ima li sutrašnjeg dana, toliko je ciničan i duhovit kada za to ima povoda, pa filmski dočarava svoje junake, među kojima su i kolege koje ga obilaze, jedan od njih dobri i dragi Josif Tatić.

Povezana vest:  Čuveni muzičar Julijan Rahlin i violinistkinja Sara Mekelrevi 12. oktobra na Kolarcu

Knjiga ,,Sve prođe, pa i doživotna“ je uzbudljiva dokumentaristička proza u literarnom tkanju koja se teško ostavlja do poslednje stranice.

Iz predgovora književnice i rediteljke Vide Ognjenović:

Na stranicama nove knjige Žarka Lauševića: Sve prođe, pa i doživotna nalazimo bespošt- edno strogo vođene i dosledno beležene razgovore sa samim sobom. Te Lauševićeve, do surovosti precizne vivisekcije sopstvene pozicije u dosuđenoj krivici, autentičnom misaonom oštrinom i smelim zahvatima u samo srce činjenica, čine ovu knjigu izuzetnom. Njena snaga je u tome što je bez bolećivosti, što ne zamagljuje, ne mami sažaljenje, ne pozira, već razotkriva i ne uzmiče pred suočavanjem. Zbog tog sasvim neobičnog au- torskog stava, ova bi dnevnička knjiga, verujem, prošla i najstrožiji izbor za listu vrhun- skih u svojoj književnoj vrsti…

Povezana vest:  Izložbom Dragane Ognjenović završavaju se moderni FLUizmi

Dok slika ikonu za rukovodioca zatvora, zatim portrete svojih roditelja, beleži u dnevnik da se na čudan način oseća kao da je neko drugo biće dok to radi, kao da nije ni ovde ni tamo. A onda ga neke pojave surovo vrate unutar omeđenog kruga… U dnevnik je upisao koliko mu je značio telegram Mire Stupice kojim mu čestita novu 1997. god- inu… ali i žal što ga nisu pustili na sahranu dobrom i prisnom starom prijatelju, glumcu Pepiju Lakoviću, koga je od milošte zvao — ,,oco“… I još je mnogo toga poverio Dnevniku na jedinstven način, bez patetike, bez lamenta, bez vazda spremne dežurne suze u grlu i šaržiranog efekta. U celosti navodi neke neodoljivo zgodne događaje sa kolega- ma glumcima koji mu dolaze u posetu, divne očinske razgovore sa decom, pisma Aniti, rodbini i prijateljima, kao i ona koja šalje, uz molbe za obnovu suđenja i druge ad- vokatske intervencije. Isto tako upisuje poneki autentični dijalog sa zatvorenicima, kao ovaj:

Povezana vest:  Šabačko pozorište gostuje u Pozorištu na Terazijama

,,Žare, ti si dobar, ne valja ti to.“

,,Ovde su svi dobri.“

,,Niko ovde nije dobar, ti jesi.“

,,Jok ja. Samo se pretvaram. Diplomirani glumac.“

Knjiga će biti u prodaji od 21.decembra u  objektima Moj kiosk i svim bolje snadbevenim knjižarama.