oskrari statuePavlikovski o poljskom kandidatu za Oskara, filmu „Ida“

Pavel Pavlikovski, režiser poljske drame „Ida“ koja je nominovana za Oskara za najbolji strani film, rekao je da je snimanje filma o mladoj kaluđerici koja otkriva da je Jevrejka, bio pokušaj da uspomene iz detinjstva 1960ih prenese na veliko platno.
Crno-beli film pokupio je glavnu evropsku filmsku nagradu i jedan je od favorita za Oskara.
Pavlikovski, 57, koji je sa 14 godina emigrirao iz Poljske i smestio se u Britaniji 1977. u kratkom razgovoru za Rojters ispričao je zašto nije želeo da snimi film u boji, kako je postao politički čip u Poljskoj, o uspehu filma…
„Ida“ je posledica moje potrebe da snimim film o Poljskoj s početka 1960ih, što je bilo vreme koga se slabo ali intenzivno sećam. To je bilo doba mog detinjstva, rekao je on i dodao da je „Idu“ snimio u crno-beloj tehnici jer se tog perioda seća kao crnobelog, a i filmovi su tada bili crno-beli.
„Više od svega želeo sam da snimim apstraktni film. Ako snimite nešto u crno-beloj tehnici, naročito ako je dobro koristite, sve podižete na apstraktni i univerzalni nivo|, objasnio je režiser.
Pavlikovski kaže da je film uznemirio poljske nacionaliste koji su kritikovali njegovo prikazivanje Poljaka tokom Drugog svetskog rata.
„To je politički pokret koji koristi ‘Idu’ za svoje svrhe. U Poljskoj će uskoro izbori i desnica je pomalo nestrpljiva i frustrirana pa će uraditi sve da budu u centru pažnje“, kaže on.
Na pitanje zašto je film tako dobro primljen, Pavlikovski je rekao: „Čini mi se da je razlog tome što film ne pokušava da objasni stvari već privlači publiku na veoma bazičnom filozofskom i emotivnom nivou pa im se čini da gledaju nešto bezvremeno“.
Dodela Oskara zakazana je za 22. februar a u konkurenciji sa „Idom“ su filmovi: „Levijatan“, „Tangerines“, „Timbuktu“ i „Wild Tales“.

Povezana vest:  Ketrin Kiner uz Hjua Lorija u filmu The Oranges