Iza nas je veoma produktivna godina u svetu filmske umetnosti i 45. FEST može da se pohvali uzbudljivim glavnim takmičarskim programom koji je međunarodnog karaktera, a u kome se nalazi 15 ostvarenja iz čak 12 zemalja. Kao i tokom svakog izdanja festivala, u okviru ovog programa susreću se tematski, stilski i žanrovski različiti filmovi, koje sve do jednog karakteriše promišljen i odvažan autorski stav. Filmovi u ovom programu takmiče se za nagradu Beogradski pobednik, a žirijem koji je dodeljuje predsedava domaći reditelj Srdan Golubović.

Dva filma u glavnom programu bave se jednom od najaktuelnih tema današnjice – terorizmom, a to su Crni vetar Huseina Hasana Alija (Irak, Sirija) i Lajla M. holandske autorke Mijke de Jong. Premda se prvi bavi ovom zastrašujućom modernom pošasti kroz prizmu ljubavne priče u okupiranom Sindžaru, drugi je moderan ženski pogled na islamofobiju koja vlada Evropom, a iz perspektive mlade i radikalne muslimanke. Iranska kinematografija je tokom poslednje dve decenije jedna od vodećih u svetu, a odande stižu dva filma: InverzijaBehnama Behzadija, koja se bavi preispitivanjem liberalnih ubeđenja mlade žene iz Teherana, i Malarija Parviza Šahbazija, u kojoj prilično slobodnoumna devojka lažira svoje kidnapovanje pred bratom i ocem.

Povezana vest:  Drami Marija Martonea sedam nagrada David di Donatelo

Iz Rusije u glavni takmičarski program dolaze filmovi (M)Učenik Kirila Serebrenikova, priča o etičkim previranjima jednog mladića, kao iPikova dama Pavela Lungina, koji se bavi nesvakidašnjom sudbinom žene za kartaškim stolom. Posebno je eskcentričan grčki festivalski, pa i bioskopskog hit, Toplotni udar Argirisa Papadimitropulosa, izrazito duhovit film koji se bavi izvitoperenom odnosu prema bliskosti.

Povezana vest:  Debra Mesing u novoj komičnoj seriji

Eva Haima Tabakmana (Izrael) je intimna priča o braku koji biva uzdrman kada suprug otkriva da na drugom kraju grada, u stanu koji se vodi na njegovo ime, živi nepoznati muškarac. U konkurenciji su još i Hartston Gudmundura Arnara Gudmundsona (Danska, Island), priča o odrastanju dva dečaka u malom ribarskom selu na Islandu, Ovi dani Djuzepea Pičionija (Italija), priča o četiri prijateljice koje na putu preispituju svoje međusobne odnose i planove za budućnost, kao i Toril Lorena Tejsiera (Francuska), intrigantni triler o mladom čoveku koji odlučuje da počne sa uzgajanjem marihuane kako bi mogao da plati račune. Slovačko-češko ostvarenje Učiteljica Jana Hrebejke je drama smeštena u Bratislavi, tokom poslednjih godina komunističke vladavine, a bavi se odnosima moći u jednoj srednjoj školi.

Povezana vest:  Kventin Tarantino: Digitalna projekcija je smrt za film

Region u glavnom takmičarskom programu predstavljaju čak tri ostvarenja, a od toga jedan iz Slovenije: Noćni život poznatog slovenačkog autora Damjana Kozolea, psihološka drama u kojoj se sredovečna žena bori sa iznenadnom smrću svog supruga. Jedan od dva filma iz Hrvatske je treći dugometražni film Nevia Marasovića, Goran, pitoreskni triler, neobično stilizovan i odsečan. Celokupna estetika filma veoma podseća na skandinavska ostvarenja, a interesantno je da scenario upravo potpisuje Germund Gisvold, norveški autor. Hrvatska u glavnom takmičarskom programu 45. FEST-a kao svog predstavnika ima i debitantski film mlade hrvatske rediteljke Hane Jušić, koje se nalazi među najvećim prošlogodišnjim osveženjima u regionalnim kinematografijama. Ne gledaj mi u pijat govori o skučenosti u svakom smislu, materijalnom i figurativnom, i to hrabro, kroz vizuru mlade glavne junkinje.