Želimir Žilnik dobitnik nagrade Fonda Todor Manojlović

U obrazloženju odluke žiri je naveo da je Žilnik „osobena pojava u domaćoj kinematografiji, originalan stvaralac beskonačne imaginacije i energije, umetnik uvek spreman na ideološka zaoštravanja i jasan politički angažman“.
Najnoviji film Želimira Žilnika „Stara škola kapitalizma“ prikazan je premijerno u sredu uveče u Domu omladine Beograda, nakon svetske premijere na prestižnom Međunarodnom filmskom festivalu u Roterdamu.
„Stara škola kapitalizma“ je doku-drama koja baca novi pogled na Srbiju u tranziciji. U središtu pažnje autora su radnici koji štrajkuju, ruski tajkuni, krah njujorške berze, prazne fabrike i američki potpredsednik u poseti Srbiji.
Film će se u Domu omladine prikazivati do 20. februara, u terminima od 18 i 20 časova, a cena ulaznice je 100 dinara.
Želimir Žilnik (1942, Niš) jedan je od začetnika žanra doku-drame i dobitnik brojnih nagrada na domaćim i inostranim filmskim festivalima.
Od početka profesionalnog bavljenja filmom okrenut je savremenim temama koje uključuju društvenu, političku i ekonomsku kritiku svakodnevice.
Studentske demonstracije 1968. godine i veliki potres iste godine, posle okupacije Čehoslovačke, tema su Žilnikovog prvog igranog filma „Rani radovi“ (1969) koji je nagrađen Zlatnim medvedom na Filmskom festivalu u Berlinu, kao i na filmskom festivalu u Puli.
Nakon problema sa cenzurom u Jugoslaviji i zaustavljanja rada na igranom filmu „Sloboda ili strip“ (1972) Žilnik je sredinu 70-ih godina proveo u Nemačkoj, radeći nezavisne dokumentarce i igrani film „Raj. Jedna imperijalistička tragikomedija“ (1976).
Po povratku u Srbiju, do kraja sedamdesetih režirao je televizijske filmove i doku-drame, a sredinom osamdesetih snimio je i nekoliko igranih filmova: „Druga generacija“ (1983), „Lijepe žene prolaze kroz grad“ (1985) i „Tako se kalio čelik“ (1988).
Tokom devedesetih, u nezavisnim filmskim i medijskim produkcijama realizovao je niz igranih i dokumentarnih filmova na temu kataklizme na Balkanu, koji su prikazivani na brojnim međunarodnim festivalima.
Slom sistema vrednosti u post-tranzicijskim zemljama centralne i istočne Evrope, problemi izbeglištva i migracija u novonastalim okolnostima proširene Evrope – okvir su novog tematskog ciklusa započetog filmom „Tvrđava Evropa“ (2000).
