password laptop-868816 1920

Korisnici rizikuju svoju onlajn bezbednost kada dele informacije o lozinkama

Prema nedavnim istraživanjima* koja su sproveli stručnjaci iz kompanije Kaspersky Lab, skoro polovina (42 odsto) internet korisnika izjavila je da je makar jednom podelila svoju lozinku sa nekim ili je ostavila na vidljivom mestu. Ovakav vid ponašanja predstavlja apsolutno odsustvo obazrivosti i olakšava kriminalcima pristup onlajn životima korisnika.
Kada su bili upitani o tome koliko je bitno kreirati kvalitetnu lozinku, ispitanici su uglavnom smatrali da su jake lozinke neophodne za onlajn usluge koje su izuzetno važne. Istraživanjem je utvrđeno da korisnici smatraju da su stranice na kojima je neophodna jaka lozinka sajtovi za internet bankarstvo (61 odsto), elektronska pošta (42 odsto) i društvene mreže (20 odsto). Lista sa tri najbitnije aplikacije bila je praktično ista, pri čemu je 60 odsto ispitanika ocenilo da je jaka lozinka bitna za internet bankarstvo, 38 odsto za i-mejl i 21 odsto za društvene mreže.
Korisnici takođe smatraju da stranice za onlajn kupovinu i aplikacije za plaćanje zahtevaju jake lozinke, ali ne vrednuju adekvatno ove stranice. Samo 28 odsto ispitanika smatra je onlajn kupovina važna internet usluga, iako je više od trećine njih (38 odsto) izjavilo da ta usluga zahteva jaku lozinku.
Ono što naročito zabrinjava jeste činjenica da iako korisnici smatraju da su za onlajn transakcije neophodne jače lozinke, više od četvrtine njih (29 odsto) smatra da im nisu neophodni dodatni slojevi zaštite prilikom korišćenja ovih usluga. Korisnici očekuju da će kompanije čije proizvode oni kupuju preko interneta obezbediti svu neophodnu zaštitu.
Skoro trećina internet korisnika (31 odsto) izjavila je da deli informacije o lozinkama sa svojim članovima porodice, što njihove lične podatke izlaže dodatnom riziku. Čak 42 odsto ispitanika izjavilo je da deli svoje lozinke sa članovima porodice ili da ih ostavlja na vidljivom mestu. Iznenađujuće da svaki deseti korisnik (10 odsto) deli informacije o lozinkama sa svoijm prijateljima a čak 5 odsto sa svojim kolegama. Pored toga, budući da više od trećine (38 odsto) ispitanika koristi samo jednu i-mejl adresu za sve svoje potrebe, deljenje informacija o lozinkama sa drugim ljudima može izazvati veliku štetu. Ako bi lozinka dospela u pogrešne ruke, ona bi mogla biti zloupotrebljena i napadač bi mogao ukrasti sve informacije sa te i-mejl adrese.
„Korisnici moraju biti mnogo obazriviji kada su u pitanju njihove lozinke. Kada ih jednom podele sa nekim, veoma je teško utvrditi do čijih ruku će njihove lozinke doći. Našim istraživanjem utvrđeno je da postoji ozbiljna nepovezanost između razumevanja zašto su nam neophodne jake lozinke i koraka koje preduzimamo kako bismo osigurali ove lozinke. Niko ne očekuje da će prijatelj ili član porodice svesno otkriti podatke o lozinkama, ali ako se nekim podelimo te informacije mi svesno povećavamo rizik od njihove zloupotrebe. Na taj način, kriminalci mogu dobiti jednostavan pristup ličnim i finansijskim podacima, dok se hakovani nalozi mogu iskoristiti za distribuciju malicioznih linkova i programa. U najgorem slučaju, kompletan identitet korisnika može biti izložen riziku. Čak i najkomplikovanija lozinka nije dovoljno jaka ako je vidljiva drugim osobama, tako da korisnici treba da ulože ozbiljne napore da je sačuvaju za sebe“, izjavio je Dejvid Em (David Emm), glavni bezbednosni istraživač u kompaniji Kaspersky Lab.
Kako bi pomogao korisnicima da sačuvaju integritet svojih lozinki, program Kaspersky Password Manager (deo programa Kaspersky Total Security – multi-device) obezbeđuje dodatni nivo zaštite tako što bezbedno čuva sve lozinke i sinhronizuje ih na svim uređajima. Ovaj program pamti i generiše jake lozinke i ima mogućnost automatskog prijavljivanja radi bezbednijeg pristupa aplikacijama, nalozima i veb stranicama.
Možete i sami da proverite koliko ste obazrivi na internetu na sledećoj stranici: https://blog.kaspersky.com/cyber-savvy-quiz/. Da saznate više o savetima koji vam mogu pomoći da se zaštitite na internetu, posetite ovu stranicu: https://blog.kaspersky.com/tag/cybersavvy.
*Podaci su preuzeti iz istraživanja Consumer Security Risks Survey 2015 i Are you cyber savvy? Quiz.

Povezana vest:  Koncert harfe na sajmu audio-video tehnike HI-FILES SHOW za vikend u Beogradu