logo_SP_futbal_2010_afrikaSP JAR

 

Pobeda u Svetskom kupu može podstaći ekonomiju

 

Pravi pobednik Svetskog prvenstva u fudbalu bi posle finala, koje se igra danas, mogla postati ekonomija zemlje šampiona, Španija ili Holandija, jer će joj pobeda u Svetskom kupu dati podsticaj, smatraju ekonomisti.

Trijumf u finalnom meču u Johanesburgu mogao bi povećati godišnji ekonomski rast zemlje čija reprezentacija pobedi za čak 0,25 procentnih poena, zahvaljujući porastu potrošačkih izdataka, prognozirao je ekonomista banke „ABN Amro“ u Amsterdamu Hajn Šotsman.

To bi za Španiju, recimo, moglo značiti ekonomski rast u ovoj godini, umesto projektovanog slabljenja, prenela je agencija Blumberg.

Evropsko finale u fudbalu pruža Evropljanima mogućnost za slavlje u vreme kada suverena dužnička kriza pritiska kontinent, a oba finalista bi to mogla da iskoriste.

Holandija, koja još uvek ima teškoća sa spasavanjem najvećih domaćih finansijskih kompanija, imala je pad vlade u februaru, dok jedan od pet Španaca nema posao, a stopa nezaposlenosti u toj zemlji je najviša u Evropskoj uniji (EU).

-Bilo bi dobro da Holandija pobedi. Osvajanje svetskog prvenstva pruža pozitivno kolektivno osećanje, što podstiče potrošačke izdatke i što bi moglo da ima pozitivan uticaj na ekonomiju od 0,25 do 0,50 procenata – ukazao je izvršni direktor grupacije ING Jan Homen.

Povezana vest:  Didijer Drogba prelazi u Barselonu, agent već počeo pregovore

Osvajanje Svetskog kupa moglo bi ove godine podstaći potrošačke izdatke u Holandiji za 700 miliona evra (887 miliona dolara), ili za 0,25 odsto, smatra ekonomista u kompaniji ING u Amsterdamu Čarls Kalšoven.

On je dodao da ekonomski oporavak te zemlje i dalje zavisi od popunjavanja zaliha i izvoza, a da domaća tražnja zaostaje i da bi zbog toga povećanje potrošnje bilo dobrodošlo.

Ako bi pobedila Holandija, „svaki kut sveta bi saznao da Holandija postoji, gde se nalazi“, što bi „pomoglo kompanijama izvoznicama i stavilo Holandiju, kao mesto za poslovanje, u centar pažnje“, objasnio je Kalšoven.

Prema prognozi holandske vlade, ekonomija te zemlje, peta po veličini u zoni evra, ojačaće ove godine 1,25 odsto, dok će španska, koja je dvaput veća od holandske, oslabiti 0,4 odsto. EU je u maju prognozirala pad ovogodišnjeg španskog bruto domaćeg proizvoda (BDP) za 0,4 odsto i rast holandskog za 1,3 procenta.

Trijumf Italije nad Francuskom na Svetskom prvenstvu u fudbalu 2006. podstakao je tada „ABN Amro“ da poveća svoju prognozu rasta italijanske ekonomije u toj godini za 0,2 procentna poena, na 1,7 odsto, s obzirom da „srećni potrošači više troše“. Podaci EU su pokazali da je BDP Italije 2006. povećan dva odsto, što je bio šestogodišnji maksimum.

Povezana vest:  Tevez: Završio bi karijeru da nije bilo poziva Juventusa

-Holandski potrošači, tradicionalno konzervativne trošadžije, postaće euforični ukoliko ta zemlja osvoji Svetski kup, što će povećati ekonomski rast – ukazao je Šotsman.

-Španija bi, pak, pobedom mogla sprečiti ekonomsko slabljenj – dodao je on.

U Španiji, koja je u prvom kvartalu izašla iz gotovo dvogodišnje recesije, koristi od pobede ne bi bile tako očigledne, s obzirom da nezaposlenost od blizu 20 odsto, skok troškova pozajmljivanja i najoštrije kresanje budžeta za tri decenije mogu podriti oporavak ekonomije te zemlje.

Španski ministar industrije Miguel Sebastijan je izjavio da bi ekonomisti mogli povećati prognozu španskog BDP-a ukoliko španski fudbalski tim trijumfuje. Pobeda bi popravila sliku Španije u svetu i povećala izglede za domaću potrošnju, rekao je on.

Španske kompanije već izvlače korist od dobre igre španskog tima. Akcije madridske televizijske kuće „Gestelevision Telecinco“, koja u Španiji ima prava na prenos glavnih utakmica sa Svetskog kupa, ojačale su u četvrtak 5,4 odsto, nakon što je Španija osigurala mesto u finalu.

Povezana vest:  Kamerunu oduzeta organizacija Kupa afričkih nacija

Holandska firma „Holand skrin video“ izdala je u zakup svoj poslednji od 12 velikih ekrana za 21.000 evra. Taj displej od 84 kvadratna metra upućen je u Barselonu gde će čak 40.000 ljubitelja fudbala moći na njemu da prate finalnu utakmicu.

Najveća holandska pivara po obimu proizvodnje „Hajneken“ saopštila je da su joj „uspeh na Svetskom kupu i lepo vreme u Holandiji“ povećali prodaju piva.

Druga po veličini holandska pivara „Bavarija“ skrenula je na sebe pažnju nakon nesporazuma sa organizatorima Svetskog kupa oko navijača koji su nosili narandžaste dresove, koje je delila besplatno uz svoje pivo tokom utakmice sa Danskom.

Prodaja u holandskim trgovinskim lancima je takođe porasla jer su potrošači povećali kupovinu gotovih jela i pića. Podaci pokazuju da je prodaja u supermarketima u toj zemlji u junu porasla 2,8 odsto u odnosu na isti mesec lane.

Pobednički timovi bi i sami mogli povećati potrošnju, s obzirom da je svakom španskom igraču, kako je objavio list „Marka“, obećano po 600.000 evra u bonusima ukoliko španska reprezentacija pobedi.

Holandski tim će, pak, dobiti bonus od oko 300.000 evra po igraču, izvestio je holandski list „Telegraf“.