Relaod Streets Festival 1Završen Reload Streets Festival – Mladi na jugu Srbije bez ozbiljnije podrške države

DJ nastupima i crtanjem grafita u kojima je učestvovalo dvadeset i dvoje mladih sinoć je u Vranju završen Reload Streets Festival. Na ovaj način oni su se uključili u obeležavanje Međunarodnog dana mladih u Vranju nakon tri dana zajedničkih aktivnosti u okviru pratećeg programa Festivala. U pratećem programu učešće su uzeli mladi kreativni ljudi iz Vranja, Bujanovca, Vladičinog Hana, Brčkog (BiH), Erfurta (Nemačka), Brna (Češka) i Skoplja (Makedonija).
Zajednička izjava za medije organizatora Reload Streets Festivala:
„Održavanje vranjskog Balkan Streets festivala i Reload festivala iz Vladičinog Hana, posle dužeg neizvesnog perioda, promena datuma i lokacija, bilo je moguće samo udruživanjem ova dva festivala i nove vranjske inicijative – VRok. I pored velikih ulaganja NVO Generator u muzičku scenu i muzičke operatere na jugu Srbije u protekle četiri godine preko raznih projekata koje je finansirala EU (programi IPA i Kultura) a sufinansirala nadležna Ministarstva, a ciji je cilj bio, upravo, institucionalna podrška nezavisnim kulturnim projektima – ove godine je ozbiljnija podrška države izostala. Balkan Streets festival, koji se održava od 2009. i ocenjen je čistom peticom od strane vranjske publike za kvalitet programa i predstavljanje mladih bendova iz regiona i EU, ove godine je imao simboličan budžet za muzički program (manje od 300.000 dinara) što je bilo dovoljno za pokrivanje samo osnovnih troškova produkcije Reload Streets Festivala (koje su finansirali Grad Vranje i Ministarstvo omladine i sporta). Svi koji su malo upućeniji znaju da je za organizaciju trodnevnog muzičkog festivala sa kvalitetnim programom potrebno minimum 1,5 do 2 miliona dinara. Hanski Reload festival, koji je uspeo u samo šest godina da postane najznačajniji muzički festival na jugu Srbije (veoma kvalitetan program, MTV kao medijski sponzor itd.) je doživeo da mu stalni partner, Opština Vladičin Han, preuzme festival održavanjem novog festivala pod nazivom Overload, sa sličnim programom i sredstvima namenjenim Reload festivalu.
(Anti)Festivalska dešavanja na jugu Srbije otvorila su mnoga pitanja važna za mlade na jugu Srbije ali i širom Srbije:
– Ko treba da podrži i finansira muzičke festivale na jugu Srbije koji nisu komercijalni i služe, pre svega, u borbi protiv vladajućeg kiča i šunda? Da li mladi iz Vranja, Vladičinog Hana i ostalih gradova Srbije moraju da odu u Novi Sad, Vrnjačku Banju i druge gradove koji ulažu u festivale da bi čuli kvalitetan muzički program, a nemaju para, jer dolaze iz najsiromašnijeg dela zemlje? Da li su osuđeni na pravu, istinsku muzičku komercijalu – Cecu, Zvezde granda i njima slične? Da li su to lokalne samouprave i koje su njihove mogućnosti, ako znamo da dolaze iz najsiromašnijeg dela zemlje?
– Da li Kancelarije za mlade trebaju i moraju da podrže nezavisne inicijative omladinskih udruženja na lokalu, čak i kada su vladajuće političke strukture protiv tih inicijativa? Koja je uloga KZM-a na lokalu – podrška mladima ili politici?
– Zašto Ministarstvo kulture ima budžet od SAMO 5 miliona dinara za umetnost dece i mladih? Zašto se omladinski festivali, koji su jedini vid prezentacije urbane kulture u „provincijskim“ gradovima, i uglavnom se dese jednom godišnje, smatraju komercijalnim pa se ne finansiraju? Zašto su za Ministarstvo kulture ovi festivali komercijalne manifestacije, kada su besplatni, a za koncerte klasične muzike treba platiti kartu? Zašto je za Ministarstvo kulture umetnička muzika – klasična, jazz i gusle, ali ne i ono sto interesuje mlade?
– Zašto Ministarstvo omladine i sporta ne finansira muzičke festivale namenjene mladima u „perifernim“ delovima Srbije, kao vid kvalitetno provedenog slobodnog vremena? Festivali nude, pored raznovrsnih koncerata, i mogućnost za volontiranje, umetničke radionice, putovanje u druge gradove Srbije, upoznavanje mladih iz drugih krajeva Balkana i EU itd…
Odgovori na ova i druga pitanja (veća decentralizacija kulture, veći budžet za kulturu, politizacija kulture, loša kadrovska rešenja u institucjama kulture i institucijama za mlade itd.) ostaće i dalje otvorena sve dok se naša država, počev od samog vrha, preko Ministarstava pa do lokalnih samouprava ne počne baviti stvaranjem pozitivne klime za ostanak mladih i njihov aktivni doprinos razvoju zajednica u kojima žive. Citiraćemo ovom prilikom sadašnjeg ministra kulture i informisanja, Ivana Tasovca, koji je ovo izjavio pre par godina, kao tada uspešni menadžer Beogradske filharmonije „da je u Beogradu preforsirana ponuda kulturnih dešavanja dok ona u provicniji gotovo da i ne postoji“ i čekati šta će njegovo Ministarstvo uraditi po tom pitanju. Do tada, mi, omladinski aktivsti/kinje koji se bave promocijom kulture u „provinciji“, pozivaćemo mlade da u velikom broju napuštaju „provinciju“ i hrle u Beograd ali i preko „grane“ u potrazi za boljim i kvalitetnijim životom, uključujući tu i kulturni život“, navodi se na kraju zajedničke izjave organizatora Reload Streets Festivala.
Muzički deo festivala, koji je trajao od 8. do 10. avgusta, pružio je publici iz regiona Južne Srbije mogućnost da čuje širok dijapazon, među mladima popularnih, muzičkih žanrova. Žestok zvuk mogao se čuti u petak, 8. avgusta, na nastupima pančevačkih bendova Counterfate i By-Pass (koji je dobro poznat vranjskoj publici). U subotu, 9. avgusta, nastupio je Bionic, mladi Nišlija koji se bavi filmskom i ambijentalnom muzikom, posle prikazivanja dva muzička dokumentarca sa DORF festivala (Hrvatska) – „Na ničijoj zemlji“ Mira Karadžića (Srbija) o problemima koje imaju Romi koji se bave muzikom, i „Koprivnica pleše pogo“ Tomislava Sertića (Hrvatska) o koprivničkoj pank sceni.
Glavno veče festivala (nedelja, 10. avgust), obeležili su nastupi vranjskih GodDamn (trećeplasirani na prošlogodišnjoj Zaječarskoj gitarijadi) i beogradskog sastava Revolt, ali i koncert odličnog vlasotinačkog benda Fluid Underground. Ljubitelji ska, electro i rap zvuka su imali prilike da čuju dva odlična benda: Riot 87 iz Kragujevca i sve poznatiji sastav Stereo Banana iz Niša, koji već ima svoje fanove na jugu Srbije. Veče je završeno nastupima DJ Hyper Tech-a (predstavnik skopske drum’n’bass scene okupljene oko kluba Kanan An) i amsterdamskog house DJ Irmina van der Meijdena.
Svim programima ovogodišnjeg Reload Streets Festivala prisusustvovalo je oko 1500 ljudi. U okviru muzičkog programa nastupilo je 7 bendova i 9 DJ-eva iz Srbije, BiH, Holandije i Makedonije.
Reload Streets Festival 2014 u Vranju najavljen je promotivnim humanitarnim nastupima mladih DJ-eva iz Berlina, Mančestera i Bujanovca kao i benda iz Beča u toku juna meseca na kojima je prikupljena pomoć za ugrožene u poplavama u Krupnju.
U isto vreme gost festivala, DJ Irmin van der Meijden, je bio jedan od retkih koji je u Holandiji organizovao sakupljanje pomoći ugroženima u Srbiji i Bosni i Hercegovini.
„Putujem, živim i radim na Balkanu od 2004. godine. On je uvek bio kao moj drugi dom i uvek je za mene bila važna misija da povežemo Balkan sa Zapadnom Evropom kroz festivale i kulturne događaje. Tako da kada sam video na facebooku fotografije i video snimke kako su naseljena područja pretvorena u divlje reke – prosto sam morao nešto da uradim. Mediji u Holandiji nisu na početku puno izveštavali o poplavama, pa sam rešio da sam raširim priču i prikupim sredstva za postradale u poplavama. Organizovao sam u Amsterdamu mali program sa DJ nastupima, filmskim projekcijima i hranom kako bismo prikupili novac. Uspeli smo da pošaljemo oko 650 eur volonterskoj organizaciji u Novom Sadu, koja je organizovala mlade volontere da pomažu na postradalim prodručjima. Novac je otišao na hranu, alat, čizme za radnike. Znam ljude koji vode ovu organizaciju, tako da sam bio siguran da će novac biti najbolje moguće potrošen“, kaže Irmin van der Meijden.
Reload Streets Festival su organizovali NVO „Generator“ iz Vranja, udruženje Reload iz Vladičinog Hana i inicijativa VRok.
Ulaz na sve sve festivalske programe je bio besplatan.
Aktivnosti na projektu finanasiraju simboličnim sredstvima Evropska Unija preko programa Kultura, Ministarstvo omladine i sporta preko programa medjunarodne saradnje, Grad Vranje, dok su partneri Generatora: Mirovna grupa mladih Dunav (Vukovar, Hrvatska), udruzenje Stari grad, Tešanj ( BiH), Platform Spartak (Den Haag, Holandija), Rotter Baum (Berlin, Nemacka), CGE (Erfurt, Nemacka) i NVO Proni (Brčko Distrikt)

Povezana vest:  Toniju Benetu nagrada za životno delo