The Interview 2014 posterIntervju test balon za novi način distribuiranja filmova

Sonijev film „Intervju“ bio je pošalica, politička munja i meta hakera, a sada, sa istovremenim prikazivanjem onlajn i u bioskopima, ima novu ulogu: test balon za novi način distribuiranja filmova.
U „Intervjuu“ Set Rogen i Džejms Franko igraju novinare koje je CIA zadužila da ubiju severnokorejskog lidera Kim Džong-una. Božićna premijera filma otkazana je pošto su Soniju zapretili hakeri koji su povezani sa Severnom Korejom. Posle burne reakcije javnosti, film je distribuiran preko nekih nezavisnih bioskopa i onlajn video platformi.
Iako su okolnosti koje okružuju „Intervju“ bez presedana, stručnjaci kažu da će film biti pomno praćen kako bi se videlo kako gledaoci i bioskopski lanci reaguju na simultani devi.
To je izazov posle dugogodišnje prakse da se film najpre prikazuje u bioskopima kako bi se što više zaradilo na kartama, pa tek onda prebaci na video, striming sluzbe ili televiziju.
„Ne mogu da kažem da je ovo budućnost“, rekao je AP-u Džef Bok, analitičar u kompaniji Egzibitor rilejšns. „Za ovaj film, konkretno, to funkcioniše jer se sa time saga nastavlja. Ali lepo je imati film koji možemo da smatramo zamorčetom za video-na-zahtev emitovanje“.
Soni je u sredu „Intervju“ pustio preko više digitalnih platformi – Gugl plej, JuTjub, Majkrosoftov Iksboks video i Sonijeve sajtove. Iznajmljivanje na 48 sati košta 5,99 dolara a kupovina 14,99 dolara. FIlm se prikazuje i u više od 300 manjih bioskopa od četvrtka.
Prikazivanje „Intervjua“ samo je još jedan korak u nizu Guglovih pokušaja da ustoliči JuTjub kao stecište zabave i mesto gde se mogu naći veliki filmovi i trendi spotovi a ne samo klipovi slatkih maca. Gugl, pak, saopštava da film prikazuje jer žele da čuvaju slobodu govora.
Odluke Gugla i Majkrosofta da prikažu film mogle bi da ih učine ranjivijim za hakere. Majkrosoft je prijavio tehničke probleme sa logovanjem u Iksbosk sistem u sredu iako se za sada ne zna da li su oni posledica hakerskog napada. Majkrosoftove službe su normalno funkcionisale.
Onlajn dostupnost „Intervjua“ usledila je u momentu kada se sve više ljudi okreće onlajn glednju sadržaja. Naorčito je Netfliks razgranao svoj sistem onlajn gledanja i trenutno u SAD ima 40 miliona preplatnika.
Pa ipak, simultana „premijera“ velikog holivudskog filma na internetu i u bioskopima nikada do sada nije izvedena. Takav način prikazivanja bio je vezan za male, nezavisne filmove ili strana ostvarenja.
Bioskopski lanci pokušavaju da očuvaju ustaljeni raspored prikazivanja filma ili odbijanjem da prikažu filmove ili iznajmivanjem bioskopskih dvorana.
Ovoga puta, kažu analitičari, veliki bioskopski lanci nemaju prava na žalbu jer su otvoreno odbili da prikažu „Intervju“ i tako ostavili vrlo malo izbora Soniju.
„Ovo nije urađeno zato što je to nešto što Soni želi od sada da radi stalno već jer je bilo neophodno“, rekao je analitičar Majkl Pačter. „Jedini koji ga prikazuju su nezavisni bioskopi“.
Sa skromnim budžetom od 40 miliona dolara očekivalo se da će „Intervju“ zaraditi oko 30 miliona dolara prvog vikenda prikazivanja. Bok procenjuje da će Soni sada zaraditi samo delić toga – tri do četiri miliona.
Kada je reč o strimovanju, Bok kaže da je cena od 5,99 dolara za iznajmljivanje niža od bioskopske karte što bi moglo da utiče na veću traženost filma. Soni ipak neće pokriti sve troškove, uključujući i desetine miliona dolara potrošene na marketing.
Najbolji scenario za slučaj „video-na-zahtev“ (VNZ) je triler „Snowpiercer“ koji je prebačen na video-na-zahtev dve nedelje posle bioskopske premijere. Film je na ovoj platformi zaradio gotovo 11 miliona dolara, dvostruko više nego i bioskopima i smatra se jednim od najuspešnijih filmova VNZ-a do sada.
Ako je dogovor za „Intervju“ sličan drugim digitalnim video dogovorima, Gugl i Majkrosoft će uzeti 30 procenata provizije na sva iznajmljivanja i kupovine preko njihovih platformi. Čak i da film bude izuzetno uspešan i na VNZu zaradi 100 miliona dolara, Gugl i Majkrosoft će deliti oko 30 miliona što je za ova dva giganta sića. Primera radi, Gugl he ove godine zaradio 66 milijardi dolara, odnosno 30 miliona dolara na svaka četiri sata.
Međutim, uključivanjem „Intervjua“ u svoje biblioteke, JuTjub i Iksboks mogu da se pohvale šarolikim izborom video snimaka. Iako je JuTjub počeo da iznajmljivanjem snimaka pre pet godina, mnogi i dalje na ovaj sajt gledaju kao na mesto gde se nalaze besplatni klipovi od po nekoliko minuta.
Giteš Panđa, urednik Boks ofis gurua očekuje da će medijska pomama i interesovanje za „Intervju“ nestati u januaru zbog toga što je film loš.
„Sjajno je što se debata o slobodi govora dešava u Holivudu“, rekao je on. „Samo bih voleo da je u centru te pažnje bolji film“.

Povezana vest:  Meril Strip nagrađena za doprinos američkoj kulturi