Ko je Džej Veisberg (Jay Weissberg), filmski kritičar koji piše za VARIETY i jedini daje negativnu kritiku o filmu „Dara iz Jasenovca“, čiji argumenti ne predstavljaju filmsku kritiku već politički pamflet

O srpskom kandidatu za OSKARA I ZLATNI GLOBUS u svim kategorijama, o filmu DARA IZ JASENOVCA koji će 05. februara imati premijeru u Americi, tamošnji mediji i dalje intenzivno pišu iznoseći svoje osvrte na film.

Krtika koju je Džej Veisberg (Jay Weissberg) pisao za VARIETY (https://variety.com/2021/film/reviews/dara-of-jasenovac-film-review-dara-iz-jasenovca-1234890745/) o filmu „Dara iz Jasenovca“ naziva „filmom o holokaustu sa sumnjivim namerama“ a podnošenje zahteva za nagradu Oskar u Srbiji tanko prikrivenom propagandom, koja kako kaže „cinično koristi Holokaust da progura zabrinjavajući nacionalistički plan“

Jedini sa negativnom kritikom istupa Džej Veisberg (Jay Weissberg) američki filmski kritičar koji od 2003. godine piše za eminentni VARIETY, koji u dosadašnjem radu nikada nije napisao kritiku ni za jedan srpski film, dok je gotovo uvek iznosio pozitivne kritike o bosanskim i hrvatskim filmovima. U svom podužem tekstu o filmu Dara iz Jasenovca navodi da se „filmom o holokaustu sa sumnjivim namerama cinično koristi holokaust kako bi se progurao zabrinjavajući nacistički plan.“ Prema njegovim rečima upotreba Jasenovca od strane srpskih nacionalista, kao okupljanja za srpsku žrtvu kroz vekove, pretvara film u propagandu.

Povezana vest:  Novi film Mela Gibsona u bioskopima od maja

Nije li davno prošlo vreme da se iskreno razgovara o tome zašto postoji toliko filmova o holokaustu? „Neupitno se neki suočavaju sa izazovom koji im nalaže naredba „nikad ne zaboravi“, ali previše ih postoji jer tržište je dokazalo da se holokaust prodaje. Filmovi koji spadaju u ove kategoriju „trivijalizuju dok senzacionalizuju“ navodi Veisberg koji je poznat je po javnim Masterklas radionicama za mlade hrvatske filmske kritičare (http://restarted.hr/en/news.php?id=1003).

Umanjujući stradanje i broj žrtava i počinjene zločine od strane Nezavisne Države Hrvatske tokom drugog svetskog rata, Veisberg svakako priznaje u svojoj kritici – „Jednako neosporivo, kompleks Jasenovca bio je na glasu među logorima smrti po okrutnosti svojih zapovednika i njihovih podređenih.  Otprilike 80.000 zatvorenika, uglavnom Srba, tamo je ubijeno između 1941. i 1945. godine, i iako to ime zauzima značajno mesto u srpskoj psihi, očigledno nikada nije bilo u fokusu igranog filma.

Uz konstataciju koja potpuno razotkriva namere samog Vaisebrga da umanji i relativizuje stradanje i genocid koji su se desili u Jasenovcu, navodi „Upotreba Jasenovca od strane srpskih nacionalista kao okupljanja za srpsku žrtvu kroz vekove pretvara film u propagandu.

Ostali američki mediji ističući da i dalje postoje snažne i dirljive priče Holokausta koje do sada nisu ispričane. O filmu kao snažnom podsetniku na sposobnost čovečanstva za nesaglediva zlodela piše KEITH AND THE MOVIES (https://keithandthemovies.com/2021/01/26/review-dara-of-jasenovic-2021/) navodići da je „Dara iz Jasenovca“ srpska istorijska drama koja pripoveda jedinstvenu priču Holokausta.  „Koncentrisana je na genocid nad Srbima u Nezaisnoj državi Hrvatskoj tokom ’40-ih godina. Njegov glavni fokus je na Jasenovcu, lancu najzloglašnijih hrvatskh koncentracionih logora koje su neki istoričari nazvali „Balkanski Aušvic“. Šokantno je da je njihova neizrecivo brutalna reputacija bila takva da su čak i nacisti bili zastrašen njihovim divljanjem.“

Reditelj Predrag Antonijević i scenaristikinja Nataša Drakulić otkrivaju strahote Jasenovca  nedozvoljavajući da se iz perspektive devojčice utanje njegov obim delovanja. Postoje trenuci kada se priča povuče od Dare kako bi nas dublje uronila u nehumanost kampa i otkrila obim njegovog delovanja i naglasila sadističko delovanje onih koji ga vode.“

Povezana vest:  Nikolet Šeridan u novoj seriji

DROP THE SPOTLIGHT (https://dropthespotlight.com/dara-of-jasenovac-film-review/)od mogućih 10 daje filmu najvišu ocenu. O samom kvalitetu ostavrenja navodi se da iza svega stoji fantastična produkcija.
„Ovaj film je veoma moćan u pripovedanju priče koja mora da se čuje. O strahotama koncentracionog logora edukovače vas očima desetogodišnje devojčice. Ovim filmom otvaramo oči jer nam pruža još jedan pogled na gotovo zaboravljenu istoriju. Ovo je produkcija visoke klase koja gledaocima pruža uvid u to kako je ova priča nastala. Ovo je jedini koncentracioni logor koji nisu vodili Nemci što daje uvid koliko je mržnje bilo od strane drugih grupa.

BIG APPLE REVIEWS (https://bigapplereviews.net/?s=dara+of+jasenovac) piše da je reditelj Predrag Antonijević jedinstven po načinu prikazvanja koncentracionih logora NDH „Film se zasniva na istinitim događajima. Personalizuje se priča fokusirajući se delimično na Daru u njenom debitantskom nastupu kao desteogodišnjakinje odlučne ne samo da preživi teror koncentracionog logora već i da se ni trenutak ne odvaji od njenog malog brara Bude Ilića.“