caravaggio_01Izložba dela Karavađa u Palati Italija

 

Izložba „Karavađo. Misterija dveju slika sveti Franja u meditaciji“ biće otvorena od 14. do 27. oktobra u Palati Italija u Beogradu, povodom 400. godišnjice od smrti tog umetnika.

Na izložbi će biti predstavljene dve slike koje predstavljaju svetog Franju u meditaciji. Obe slike su vlasništvo Fonda verskih objekata italijanskog Ministarstva unutrašnjih poslova, koje je specijalno za ovu priliku dozvolilo njihovu pozajmicu, saopšteno je iz ambasade Italije u Beogradu.

Dva platna koja su na prvi pogled identična, ipak kriju tajnu. Slike su restaurisane 2000. godine i poslednjih godina bile su predmet izuzetno žučnih rasprava među umetničkim kritičarima i naučnicima u vezi s njihovom autentičnošću.

Povezana vest:  Pisci preporučuju: popust od 30% na knjige koje predlaže Mirjana Bobić Mojsilović

Prva slika, smeštena u Kapucinerskoj crkvi Santa Maria Imakolata Končecione, u ulici Vitorio Veneto u centru Rima, bila je pripisana Karavađu.

Godine 1968. pronađena je druga slika u crkvi Svetog Petra u mestu Karpineto Romano u okolini Rima, što je pokrenulo žučnu raspravu o verodostojnosti prvog, odnosno drugog platna.

Paralelna restauracija dve slike, zahvaljujući studiji tehnika slikanja i dokumentaciji pronađenoj u crkvi u Karpinetu, kao i radiografske i stratigrafske analize, omogućile su stručnjacima da kao original označe sliku iz Karpineta.

Na osnovu toga, zaključeno je da je delo iz crkve u Rimu kopija koju je uradio jedan od vernih Karavađovih sledbenika, najverovatnije Bartolomeo Manfredi.

Povezana vest:  Sutra počinje 17. Međunarodni festival pozorišta za decu

Izložba obuhvata i seriju ilustrativnih panela koji predstavljaju rezultate istraživanja koja su dovela do razrešenja misterije.

Izložba će biti otvorena do 27. oktobra, a održava se uz učešće Fonda za verske objekte Ministarstva unutrašnjih poslova Italije i Direkcije za istorijsko, umetničko i etno-antropološko nasleđe i muzeje grada Rima.

Mikelanđelo Merizi de Karavađo smatra se najvećim predstavnikom barokne škole u italiji i jednim od najslavnijih italijanskih slikara.

Delovao je u mnogim gradovima Italije između 1593. i 1610. godine, a živeo je u dobu koje su obeležili raznovrsni umetnički, kulturni i politički događaji. Bio je i svedok političkih i prirodnih katastrofa, poput španske dominacije u Italiji i epidemije kuge.

Povezana vest:  Otvorena izložba “Plameni ljubimci / Fiery Pets” Andreja Bjelića u Bioskopu Balkan

Ono što čini jedinstvenim i revolucionarnim Karavađovo delo bila je njegova osobena slikarska tehnika, čija karakteristika je jako izraženi naturalizam koji se ogleda u izboru tema i atmosfere kojom odišu njegove slike.

Plastičnost njegovih likova istaknuta je posebnom upotrebom svetlosti, što naglašava volumen tela koja se čine kao da su iz tame iznenadno izašla na scenu.

Slikari koji su se inspirisali njegovim stilom stvorili su dela koja karakteriše snažni realizam figura, predstavljenih obično na monohromatskoj pozadini i osvetljenih jarkom svetlošću.