Slikovnica za dobru decuZavršen DESIRÉ Central Station 2010

 

Desiré Central Station 2010, internacionalni festival savremenog pozorišta i plesa, održan je tokom poslednje nedelje novembra u Subotici. Ovaj je grad tokom 8 dana, i to punih 24 časa dnevno, živeo svoj predivni festivalski život u kojem su se obreli mnogi umetnici iz regiona, od Turske i Bugarske, preko Srbije, Hrvatske i Mađarske, sve do Nemačke, Rusije i Francuske.

U gledalištu je, osim domaće publike i široke stručne javnosti, bilo studenata akademija umetnosti iz Slovenije, Mađarskih, američkih i japanskih „festival-turista“…

Festival su, u ponedeljak, 22. novembra, otvorili gospodin Andraš Urban direktor festivala i pozorišta „Kostolanji Deže“ koje je ujedno i organizator Desirea, i ministar kulture Repubike Srbije gospodin Nebojša Bradić. I kao što to priliči manifestaciji koja pomera granice i upoznaje nas sa najsavremenijim pozorišnim tendencijama u regionu, na samom otvaranju festivala smo imali priliku da vidimo poznatog bugarskog koreografa i glumca Iva Dimčeva, koji je pretpremijerno izveo svoj novi komad „We.art.dog.come“, i već na samom početku dao sjajan šlagvort za ono što je sledilo tokom 8 festivalskih dana u Subotici. Dimčev je drugog dana festivala izveo i svoj najpoznatiji komad „Lili Handel“. I tako redom, uz „Turbofolk“ Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl Zajca iz Rijeke, „Eufemizam“ Narodnog pozorišta iz Niša, predivne „Slikovnice za dobru decu“ pozorišta „Ištvan Erkenj“ iz Budimpešte, te dva performansa istambulskog glumca Čaalara Jiitooularija „Diss&Luvstory“, festival je došao do nove tačke ključanja kada je publiku očarala predstava „Harlekin“ poznate drezdenske (originalno sankt-petersburške) trupe Đerevo.

Povezana vest:  Stefan Milenković u ponedeljak 18.aprila na Kolarcu

U petak je na sceni Jadran Naordnog pozorišta odigrana predstava „Otelo“ u izvedbi Bitef Dance Company iz Beograda, a pokazala se kao odlična ideja organizatora da se, u okviru zvaničnog programa festivala, odigra i predstava „Turbo paradiso“ Pozorišta „Deže Kostolanji“ iz Subotice, i na taj način brojnim gostima iz inostranstva predstavi jedna savremena, autentična i progresivna domaća produkcija.

Završnica festivala nam je donela još 5 predstava različitog žanrovksog usmerenja, pri čemu je Zagrebačko kazalište mladih izvelo „Generaciju 91 – 95“, a u nedelju i „Vatrotehnu 2.0“ u koprodukciji sa Montažstrojom iz Zagreba, predstavu koja je svojevrsna nadogranja originalne „Vatrotehne“ Boruta Šeparovića pretremijerno izvedene u Subotici pre ravno 20 godina. Ansambl Kristijana Gerđe iz Budimpešte je odigrao plesnu prestavu „Kvartet“, Radionica Pont iz Budimpešte „Yu-Hu-Rap“, Feher Ferenc se predstavio komadom „Tao Te“, a samo zatvaranje festivala, u ponedeljak 29.novembra, pripalo je našem velikom pozorišnom koreografu i plesaču Jožefu Nađu i njegovoj predstavi „Kvintet“.

Povezana vest:  Premijera baleta "Buđenje" u Pozorištu na Terazijama

Prateći program se odvijao pod nazivom „Desire akademija“ u okviru koje su gostovali: Oliver Frljić, Tamaš Ašer, Kokan Mladenović, Anton Adasinski, Arpad Šiling, Borut Šeparović, Jožef Nađ i Ivan Medenica.

 

Rekli su o festivalu:

 

Oliver Friljć, pozorišni reditelj u intervjuu za Hrvatsku riječ:

„Jako je teško praviti pomake u kazališnom jeziku u sredini koja je na primer, godinama gledala predstave nastale u tradiciji građanske drame i njezinih konvencija. Zato mislim da je ovaj festival izvršava dvostruki zadatak, on informira i formira nekog budućeg gledatelja. U tom kontekstu mi se čini odličnim potezom Desire akademija na kojoj su različiti ljudi, od teoretičara do praktičara, dijelili svoja iskustva s publikom.“

Andraš Urban, direktor festivala za RTV „Yu eco“:

„Festival je bio provokativniji nego prethodni u nekom umetničkom/estetskom, ali i društveno/političkom smislu. Odgovor publike je bio sjajan, a posećenost je mahom bila na nivou od 110%!“

Keseg Laslo, direktor Radionice Pont iz Budimpešte za Magyar Szo:

„Na festivalu smo prvi put, ali vidimo da je sve odlično organizovano. U Mađarskoj su još od prošle godine izuzetno pozitivne reakcije na festival, bije ga izuzetno dobar glas.“

Povezana vest:  U Ateljeu 212 počele probe za predstavu „Obraćanje naciji“

Çağlar Yiğitoğullari, turski umetnik, učesnik festivala:

„Dimčev je jednostavno bio impresivan!“

Ana Isaković pod naslovom „Poptuno drugačiji pozorišni festival“ u e-novinama navodi:

„Odriče se glamura, nekovencionalan je, ne robuje statusima, ono što ga preokupira to je inovativnost kao i što je to karakteristično za teatar Deže Kostolanji (Kosztolányi Dezső) u kome je začet. Nije takmičarski, bez žirija je, ali u njemu postoji direktno stvaralačko nadmetanje, polemički i istraživački duh, teži za kreativnom atmosferom, za demonstriranjem raznovrsnih estetskih preokupacija.“

Igor Burić za Dnevnik.rs pod naslovom „DESIRE CENTRAL STATION: Uspeh i ekskluziva“ navodi:

„Baš kao što su organizatori iz pozorišta „Kostolanji Deže“ i priželjkivali, festival savremenog pozorišta i plesa „Desire Central Station“ („Dezire“) u Subotici, uspeo je da napravi atmosferu vrhunskog umetničkog, ali i društvenog događaja.“

Andraš Urban, direktor festivala za Radio Suboticu:

„Reakcije stručne javnosti koje dobijamo je da je festival već sa svojim drugim izdanjem postao značajan za region.“