Institut za umetničku igru iz Beograda uz podršku Sekretarijata za kulturu Grada Beograda, Austrijskog kulturnog Foruma i Body Architecture organizacije iz Beča, Kulturnog Centra Beograda, Muzeja savremene umetnosti, Narodnog pozorišta u Beogradu i Fakulteta za inženjerski menadžment, organizovaće prvi Međunarodni festival Sola – koreografija i performans.

Festival Sola je prvi festival ovog tipa u Srbiji koji se realizuje u produkciji i organizaciji Instituta za umetničku igru a koji će se održati 29. i 30. maja 2021. godine na nekoliko lokacija.

Zašto festival sola, posebno u situaciji kada već postoji Beogradski festival igre, Festival monodrame i pantomime u Zemunu i mnogi drugi festivali?

Ovaj festival će ponuditi prezentacije umetničkih formi koje su svojstvene 21. veku, koje se naslanjaju na istoriju plesa i vizuelnih umetnosti, ali su izrasle u nove forme, koje odlično korespondiraju sa savremenom publikom i vremenom u kome živimo.

Proces kreiranja solo plesne  predstave  ili performansa, koji kao što i ime govori, podrazumeva  da je na sceni samo jedan izvođač, sadrži duboko individualno istraživanje s jedne strane  i sposobnost ogoljavanja i stavljanja u stanje ranjivosti s druge strane, kako izvođača tako i publike. Ovakav festival slavi uzbudljivu mogućnost solo izvođenja kao formu lične i umetničke ekspresije i pobune. Pojedinačni glas, solo instrument, telo, ima kapacitet da kreira vidljiv i glasan gest, često sa većim efektom nego grupni rad.

Moderne scenske forme, kao što je savremeni solo ples, ili forme koje dolaze iz moderne vizuelne umetnosti kao što su performans i fotografija, su najprisutnije na svetskoj umetničkoj sceni, te bi ovakav jedan festival stavio i našu zemlju i grad u istu ravan sa dešavanjima u svetu.

Situacija u kojoj jedna visoko obrazovna ustanova u oblasti umetničkog plesa i njegovih formi-Institut za umetničku igru u Beogradu jeste glavni pokretač i nosilac ovog festivala, daje sjajne mogućnosti našim mladim umetnicima i studentima, da se povežu sa svetskim primerima i da uče od najboljih. Na taj način se obezbeđuje kontinuitet u edukaciji i profesionalnom bavljenju u ovim oblastima a takođe se i kreira situacija u kojoj naši mladi ljudi neće morati da napuštaju zemlju da bi radili svoju umetnost. S druge strane, našoj publici će se dati mogućnost da vide ono što je najmodernije i najzanimljivije u ovim oblastima.

Povezana vest:  Šta ćemo čitati u 2013?

PROGRAM FESTIVALA SOLA 2021.

  1. maj 2021.

Muzej savremene umetnosti u 19.00 časova

Svečano otvaranje festivala

  • Solo Landscape before catastrophe Hygin Delimat (Austrija)
  • Solo Tombés, Tamara Gvozdenović (Francuska)
  1. maj 2021.

Kulturni Centar Beograda, galerija Podroom

  • 00 Performans Ja – lutka/ I – a doll, Marina Bukvički;

Narodno Pozorište u Beogradu, Scena Raša Plaović

  • 20.00 Predstava Rave (On)!, koreografi Aleksandra Mišić i Ognjen Vučinić.

29. maj 2021.

Muzej savremene umetnosti u 19.00 časova

Svečano otvaranje festivala

Koreografski solo Landscape before catastrophe Hygin Delimat (Austrija)

 Koreografska slika neizbežnosti: propadanje, uništavanje i propast sa prethodnim periodima tišine i mira. Higin Delimat u ovaj emocionalno nabijeni pejzaž ulazi plesnim solom, u kome podstiče hrabar dijalog između osetljivog tela i krhke materije.

Komad povlači paralele između univerzalnih mitova o Atlasu i Sizifu kao i o savremenom čoveku – uključujući i njegov odnos sa planetom. U atmosferi neozbiljnog duha i ozbiljne odgovornosti, Higin Delimat učestvuje u epskoj drami, koja je dalje pojačana muzikom poljskog kompozitora Henrika Goreckog.

Koreografija / performans / dizajn: Higin Delimat

Dramaturški saveti: Bert Gstettner, Noemi Vagner, Łukasz Czapski

Dizajn zvuka: Higin Delimat

Muzika: Henrik Gorecki – Simfonija br.3, Op.36

Koproducirano u okviru programa Artist At Resort u Tanz Hotelu, u Beču.

Muzej savremene umetnosti u 20.00 časova

Koreografski solo Tombés, Tamara Gvozdenović (Francuska)

Tombes je kratki komad koji kombinuje ples i pozorište i predstavlja se kao refleksija sopstvene veličine, sa posebnim fokusom na pad koji može da se dogodi. Kao i Danteov pakao, igrač je zaposednut višestrukim likovima zatočenim u istom telu, uključen u beskrajnu bitku za izlazak iz tame i težnju da dostigne visinu. U Tombes publika svedoči o transformaciji tela igrača, koji biva izdan od strane likova koji su ponekad agresivni, ponekad tužni, teskobni ili srećni, sa suprotnim i ekstremnim emocijama.

Na pola našeg životnog puta

Povezana vest:  Beskonačni svet misterija u knjizi "Istorijske enigme"

Nađoh se u šumi gde tama previba,

Jer noga sa staze prave zaluta.

Ne znam šta bi da noga tamo hodi,

San me veliki tako obuzeo

Da zaboravih kuda pravi put vodi.

I kao onaj što se zadihao

Dok je isplivao, pa na žalu

U opasnu vodu se zagledao

Tako duša moja, izmičući valu,

Okrenu se da gleda to gazište

gde niko živ ne izađe na obalu.

-Pevanje I, Dante, Pakao

 Koncept i koreografija: Tamara Gvozdenović

Izvođač: Tamara Gvozdenović

Dizajn zvuka: Florence Bujard

Fotografija: Caroline Minjolle

30. maj 2021.

Kulturni Centar Beograda, galerija Podroom u 18.00 časova

Performans Ja – lutka/ I – a doll  Marina Bukvički (Srbija)

Projekat Ja – lutka/ I – a doll  je doktorski umetnički rad Marine Bukvički, nastao na Institutu za umetničku igru, na doktorskim studijama Umetnička igra i performans.

Projekat predstavlja omaž našoj istaknutoj naučnici Milevi Marić Ajnštajn baveći se njenim životom iz jedne sasvim drugačije vizure posmatranja. Osmišljen je tako da se ostvaruje kroz višemedijsku komunikaciju (audio, video, film i performans), te se iz tog razloga sastoji iz dva dela koja se izvode sinhrono (film od 90 min i performans u kome umetnica tokom izvođenja pravi vizualne zapise na slikarskim platnima postavljenim u prostoru). Ovo nije samo priča o Milevi Marić, ženi koja je nepravedno ostala u senci svoga muža i društva u kome je živela, već je to priča o svim ženama koje su na bilo koji način prošle ili upravo žive sudbinu sličnu njenoj.

Ja – lutka / I – a doll je priča o ljubavi i izdaji, o tome šta smo sve u stanju da žrtvujemo samo da bismo bili prihvaćeni. Takođe, ona postavlja pitanje koje je ujedno bilo i motiv za realizaciju ovog projekta a glasi: „Koliko košta ljubav?“

Autor: Marina Bukvički

Izvođači: Marina Bukvički i Ivan Nikolić

Kompozitor: Ivica Stjepanović

Fotografija i video: Zoran Milojević

Kostim: Marina Bukvički i Snežana Pešić Rajić

Produkcija: UMP

30. maj u 20.00 časova

Povezana vest:  Knjiga "Turistički vešeraj" o stranim turistima u Srbiji

Narodno Pozorište u Beogradu, Scena Raša Plaović

Predstava Rave (On)! Ognjen Vučinić (Hrvatska)

Rejv kultura predstavlja autorovu društvenu uspomenu, njegov pokušaj da se oseća kao deo zajednice stvarajući vezu s plemenom kroz ples i telesnost. Muzika i estetika pokreta rejv plesa za njega imaju značenje koje se oseća kao putovanje, transformacija, transcendencija i moć      os­lobađanja; prepoznavanje individualnosti unutar kolektiva. U telu auto­ra, rejv rezonuje kao osećaj koji se izaziva zvukovima i ritmom.

Prema njegovim rečima, njegov rejv je samo njegov, prostor je ono što deli s ljudima ali ne i osećaj. Ova izjava je pretnja za opšte međusobno nerazumevanje. U ovom radu, elaborirajući osećaj koji proi­zlazi iz afektivnog tela, potiče se istinska konferencija. Tako, ovaj solo balansira između parodije nejasnih pokušaja da se objasni fenomen rejv kulture i ozbiljnog pokušaja da se vidi u unutrašnje Ja.

Struktura i koncept nastali su kao inspiracija radom Džosefa Bojsa, poznatog kao provokativni umetnik, i njegovim performansom Kako objasniti slike mrtvom zecu iz 1965. godine. On je stvarao umetnost koja je trebalo biti osećana ili intuitivno gledana, a ne intelektualno shvaćena. S tim, on sugeriše da se ne može sve objasniti.

Zbog toga je ovaj plesni solo motivisan kroz pitanja: kako i na koji način možemo objasniti osećaj rejva? Možeš li rejvovati sam? Kako se može prevesti i objasniti nešto što je individualno i neizrecivo? Može li uspeti u svojoj razradi?

Autori: Aleksandra Mišić / Ognjen Vučinić

Izvođač: Ognjen Vučinić

Koncept/koreografija: Aleksandra Mišić

Asistent režije: Filip Povrženić

Muzika: odabir autora

Dizajn zvuka: Luka Gamulin

Dizajn svetla: Saša Bogojević

Saradnica za govor: Anita Tripalo

Kostim: Ljerka Zmajić

Produkcija: MASA DANCE COMPANY

Podrška u realizaciji projekta: Rezidencijalni program Mediteranskog plesnog centra i Tjedan suvremenog plesa

Karte za Festival sola možete rezervisati i kupiti putem maila: [email protected] ili pozivom na broj 011 4140421.

Cena pojedinačne karte je 300 RSD.

Cena kompleta karata za sve predstave je 1000 RSD.

PHOTO: Krunoslav Marinac