U subotu, 26. februara Muzeju savremene umetnosti Vojvodine, performansom There is no such thing as a free lunch i poslednjim vođenjem zatvorena je izložba EVROVIZION.CROSSING STORIES AND SPACES institucije za internacionalne odnose u kulturi iz Nemačke – ifa (Institut für Auslandsbeziehungen).

Performans There is no such thing as a free lunch Vokalno-kustoskog sindroma (VKS), čija je kokustoskinja Teodora Jeremić, realizovan je u sklopu projekta ifa-e EVROVIZION.CROSSING STORIES AND SPACES i instalacije Pickle Bar umetničkog kolektiva Slavs and Tatars. Post-kustoska formacija VKS koju čine Senka Latinović i Vladimir Bjeličić, u performativnom kulinarskom tutorijalu i oslanjajući se na proces fermentacije, cilja na repetativnost, banalnost i humorističnu bizarnost birokratskih izazova i svakodnevice na prostorima u trajnoj tranziciji.

Teodora Jeremić govorila je o genezi performansa i procesu koji mu je prethodio: “U Berlinu sam provela dva meseca, gde sam bila rezident u sklopu Pickle Bara. Moj boravak tamo je podrazumevao saradnju sa Slavs and Tatars kolektivom, ali i realizaciju jednog događaja u tom prostoru, u saradnji sa litvanskom umetnicom. Odlučila sam da ovde bude nešto drugačije. Pozvala sam kolege sa lokalne scene, čiji rad pratim. Ne postoji direktna povezanost, ali oba događaja se oslanjaju na koncept fermentacije kao transformacije, i njegovom potencijalu u nekom društvenom kontekstu. Ovaj performans referiše na pitanja i probleme koje uočavamo u svom okruženju”.

Povezana vest:  Pet razloga zašto treba da posetite izložbu Pikasovih grafika u Kući legata

Vladimir Bjeličić, član Vokalno-kustoskog sindroma, prokomentarisao je evropsku birokratiju kao jedan od osnovnih tematskih motiva performansa: “VKS kao formacija koja postoji od 2015. najčešće razmatra društveno-političku stvarnost u njenim različitim izdanjima. U ovom slučaju to je evropska birokratija, način na koji ona funkcioniše i šta ona uopšte znači, imajući u vidu čitav spektar problema s kojima se današnja Evropska unija suočava, poput migrantske ili klimatske krize. Senka i ja kroz naš rad često reprezentujemo različite karaktere i oni su uvek u funkciji nekakvih označitelja, a takav je slučaj bio i večeras. Reprezentujemo sisteme moći i kroz te očito izmišljene karaktere i situacije pokušavamo da sprovedemo u delo neku vrstu kritike”.

Povezana vest:  Premijera predstave "JugoJugoslavija" 20. novembra u BDP-u

Pre održavanja performansa, u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine ogranizovano je poslednje vođenje kroz izložbu uz prisustvo učesnika Ivane Ivković i Vladimira Miladinovića, mladih umetnika Milane Simić i Milana Kujundžića, kao i kustoskinje izložbe Sanje Kojić Mladenov.

Kokreativna izložba institucije za internacionalne odnose u kulturi iz Nemačke po imenu ifa (Institut für Auslandsbeziehungen), pod nazivom EVROVIZION.CROSSING STORIES AND SPACES bavi se aktuelnom društveno-političkom situacijom u Evropi i idejom evropskog identiteta. U fokusu ima manje vidljive i marginalizovane geopolitičke i kulturne prostore, posebno prostor jugoistočne i istočne Evrope. To su takozvane poluperiferije i mesta raznolikosti, koja u mnogim međunarodnim debatama i izložbenim praksama imaju podređenu ulogu. Izložba se u Novom Sadu organizuje u saradnji sa Muzejom savremene umetnosti Vojvodine i Goethe-Institutom Srbije. Izložba je deo programa „Novi Sad – Evropska prestonica kulture 2022“.

Povezana vest:  Narodno pozorište u Beogradu otkazuje sve zakazane predstave i aktivnosti u periodu od 8. do 14. maja

Na izložbi su svoje radove predstavili umetnice i umetnici Nevin Aladağ, Igor Bošnjak, Vajiko Chachkhiani, Lana Čmajčanin, Johanna Diehl, Petrit Halilaj, Ivana Ivković, Janine Jembere, Vladimir Miladinović, Henrike Naumann, Emilija Škarnulytė, Selma Selman, Slavs and Tatars i Adnan Softić.

Kustoskinje izložbe bile su Sanja Kojić Mladenov i Sabina Klemm.

Pored Novog Sada, stanice izložbe su: Sarajevo (BiH), Nikozija (Kipar), Atina (Grčka), Varna (Bugarska), Tbilisi (Gruzija), Kišinjev (Moldavija), Brisel (Belgija), Krakov (Poljska), Kalinjingrad (Rusija), Viljnus (Litvanija) i Berlin (Nemačka).

Foto: Marko Ercegović