Žizela, Julija, Pepeljuga, Medeja, Svanilda, Frančeska da Rimini… samo su neke od uloga koje je tumačila. Iznela je na pozornicu preko dve stotine likova, oživljavajući priče sa neverovatnom raznolikošću i iz dubine duše, jer „jezik igre je prodorniji u odnosu na pozorišni, upravo zbog odsustva reči”.

Autobiografiju slavne Karle Frači u Italiji je priredila kuća Mondadari, dok je za srpsko tržište ovo izdanje realizovao Beogradski festival igre u saradnji sa Italijanskim institutom za kulturu, uz podršku Banke Intesa i Fondacije milanske Skale.

U svojoj knjizi koju je nazvala “Korak po korak”, Karla Frači pripoveda o detinjstvu provedenom u lombardijskom selu, o polasku u Baletsku školu milanske Skale, diplomskom nastupu i trijumfalnom uspehu na najznačajnijim pozornicama sveta: u Milanu, Njujorku, Los Anđelesu, Moskvi, Havani, Tokiju, Londonu… Ćerka tramvajdžije Luiđija i radnice Santine, dalja rođaka Đuzepea Verdija, Frači priča o ljubavi prema porodici i časnom pristupu igri koju je nastojala da dovede i do najudaljenijih mesta, o velikim umetnicima, svojim prijateljima i savremenicima koji su ostavili neizbrisiv trag u svetu opere, baleta, filma, muzike, politike…

Povezana vest:  Oproštaj od Marka Nikolića na Velikoj sceni NP

Uz pohvale najuticajnijih baletskih kritičara i srdačno obasipanje aplauzima najraznovrsnije publike, Karla Frači je nastupala rame uz rame sa čuvenim svetskim igračima: Erikom Brunom, Rudolfom Nurejevim, Mihailom Barišnjikovim, Marijom Pistonijem, Paolom Bortolucijem… Delila je scenu i sa Margo Fontejn, Dželsi Kirkland, Alisijom Markovom… Sarađivala je sa koreografima poput Džona Kranka, Morisa Bežara i Entonija Tjudora, a značajnu ulogu u njenom životu imali su pesnici, među kojima i čuveni Euđenio Montale koji joj je posvetio mnoge poznate stihove.

“…U jednom koferu čuvam špic patike u kojima sam nastupala u Boljšoju, kao i par patika koji mi je poklonila Margo, sa autogramom koji je u međuvremenu izbledeo. Koristim još uvek rokovnik uništen alkoholom koji mi je služio za omekšavanje špic patika, gde je zapisan Erikov broj u Torontu, kao i Rudijev broj na Gvadalupeu. Kako bih napravila red i raščistila prostor, bacam sve ono što mi ne znači, a onda se posle nekog vremena pitam gde li su dovraga te stvari završile… Dobila sam potpisanu posvetu Majke Tereze iz Kalkute, upoznala kraljicu Elizabetu i stisla joj ruku, kao i papi Jovanu Pavlu II, da ne nabrajam sve predsednike. O meni je sve ili skoro sve rečeno. Ne osećam se ni kao neka ikona, ni kao neko na pijedestalu, već samo kao žena koja je mukotrpno radila i bila rođena pod srećnom zvezdom…”

Povezana vest:  Snažna priča o prijateljstvu u vremenu rata: Dečak u prugastoj pidžami

“…Umetnost treba da bude dostupna svima. Ako želimo da se vlast promeni, pre svega treba da dovedemo kulturu u najzabačenija mesta, na koja su svi zaboravili. I dan-danas, dok šetam ulicom, ostanem ganuta činjenicom da me ljudi prepoznaju, zaustavljaju i zahvaljuju na svemu što sam učinila… “

“…Igra je evolucija tela u svoj njegovoj lepoti, celovitosti i ponosu. Imala sam sreću da upoznam ovaj svet i da budem njegov deo… Priroda mi je podarila vitko telo, nežan vrat i ruke, kao i dečji osmeh s malim i lepo vidljivim zubima. Pojačala sam brzinu, sposobnost i liniju nogu… Na pozornici sam bila i vilin konjic i tigar, nežna i strastvena, detinjasta i ratoborna…”

Povezana vest:  Bečki pater noster

Karla Frači je otvorila 12. Beogradski festival igre, besedom pred prepunom salom Sava Centra. Ispraćena je snažnim, višetominutnim ovacijama.

Promociju autobiografije Karle Frači u Srbiji, pratiće film “Karla” koji je nastao u produkciji RAI Fiction, utemeljen na tekstu iz knige slavne primabalerine. Film je u Italiji prikazan prvo u milanskoj Skali, a zatim u bioskopima širom zemlje, dok će svoju premijeru u Srbiji, imati u beogradskoj Kinoteci, 23. septembra. Režiju potpisuje Emanuele Imbuči, a Fračijevu tumači popularna italijanska glumica Alesandra Mastronardi.

Trejler filma „Karla“ :https://youtu.be/s7omOmcllAE

Foto: Beogradski festival igre