Beogradski festival igre slavi dve decenije kontinuiranog uspeha i međunarodne prepoznatljivosti. Kao i prethodnih godina, program je senzacionalan, iako jubilej nosi poseban sjaj i selektorsku odluku da sve predstave treba da uliju nadu i entuzijazam. Igri u čast, okupiće se vrhunski umetnici i sjajne trupe, otvoriti važne teme koje analiziraju savremeno društvo kroz zanimljiv i raznovrstan rečnik pokreta, kreirati trenuci koji imaju snagu da promene svet i pokrenu najlepše emocije. Pod sloganom Zajedno, mi slavimo igru promoteri narednog festivala su igrači rođeni u vreme kada su nastajala prva izdanja manifestacije koja je postala svetski brend.

Zahvaljujući ovom festivalu Beograd je danas važna stanica u biografiji umetnika koji kreiraju trendove, mesto gde se otkrivaju nove produkcije i sa jednakom pažnjom predstavljaju poznati i mladi autori. Aktuelnost programa odredila je poziciju manifestacije na međunarodnoj mapi, dok visoki standardi i hrabro uvođenje novih koreografskih rukopisa i estetike, unapređuju očekivanja publike i diktiraju kreiranje sadržaja. Predstavljajući igru kroz njene vrhunske domete, festival je na putu do dvadesete godine pridobio publiku. Od osnivanja je predstavljeno skoro 500 koreografskih radova, dok je svake godine festival u proseku pratilo 20.000 gledalaca i 100 akreditovanih novinara iz zemlje i inostranstva. Beogradski festival igre se razvijao zahvaljujući podršci Ministarstva kulture Srbije, Grada Beograda, ambasada i kulturnih centara zemalja učesnica, kao i Delegacije EU u Srbiji. Za realizaciju programa u Vojvodini, značajna je dugogodišnja saradnja sa Pokrajinskim sekretarijatom za kulturu i Gradom Novim Sadom. Kroz podršku festivalu koji već dve decenije pomera granice umetničkog izraza i doprinosi obogaćivanju kulturnog sadržaja u našoj zemlji, kompanija NIS podstiče mlade, talentovane autore i vrhunske stvaraoce da visoko pozicioniraju Srbiju na međunarodnoj kulturnoj sceni. Važan segment društvene odgovornosti kompanije NIS je ulaganje u projekte čiji je cilj afirmacija kulture i umetnosti, u skladu sa vrednostima koje neguje u svom poslovanju. Erste banka kao višegodišnji partner Festivala nastoji da vrhunsku umetnost učini dostupnom najširoj publici u Srbiji, razvijajući posebne projekte za mlade umetnike. Prijatelji Festivala su Fondacija Hemofarm, kompanija Hyundai Srbija, DDOR osiguranje, Heineken, Advokatska kancelarija Bojović Drašković Popović i partneri, Telegroup, i drugi.

PRE GLAVNOG PROGRAMA

Kompanija Blanke Li, Pariz

Pre početka glavnog programa (od 8-12. marta), zakoračićemo u budućnost. Muzika i pokret u sinergiji sa revolucionarnom virtuelnom tehnologijom, donose “Pariski bal”. Kroz ljubavnu priču u koreografiji Blanke Li, otkrićete prostore koji oduzimaju dah, diviti se kostimima modne kuće Chanel i slušati virtuoznu partituru Tea Gutijereza. Svojevrsan univerzum u kome se brišu granice između igre, filma, mode, arhitekture i tehnoloških dostignuća, već je na samoj premijeri osvojio Zlatnog lava za najbolje VR iskustvo na Međunarodnom filmskom festivalu u Veneciji. Specijalno za 20. Beogradski festival igre, bal se održava u Bioskopu Balkan od prepodnevnih do kasnih večernjih sati, a svako izvođenje može pratiti samo 10 gledalaca.

GLAVNI PROGRAM

17. mart, 20h|Opera Madlenianum Introdans, Arnem

Tri izuzetna koreografa, Sidi Larbi Šerkauji, Andonis Fonjadakis i Manuel Vinjul, udružili su svoje snage u kreaciji neponovljive večeri na muziku Johana Sebastijana Baha. Zajednička ideja je bila da svakoj noti posvete pažnju i daruju život kroz virtuozna tela igrača holandske trupe Introdans. Vinjulov komad će imati svoje prvo međunarodno izvođenje baš na Beogradskom festivalu igre.

Povezana vest:  "Kain", poslednji roman nobelovca Žozea Saramaga u izdanju Lagune

19. mart, 20h| Opera Madlenianum Tribe / Šamel Pits, Njujork

Tri izvođača afričkog porekla dele scenu u narativu o jedinstvu, energiji i neumoljivom napretku. Njihovo putovanje potiče iz mraka titularne Crne rupe, shvaćene ne kao kosmička praznina, već kao metaforično mesto transformacije i potencijala. Zarobljeni u originalnom zvučnom pejzažu, oni polaze na putovanje u kojem je njihova gracioznost naglašena bioskopskim projekcijama i monohromatskim svetlima. „Crna rupa – trilogija i triatlon” predstavlja deo serije duboko ličnih komada koje je Šamel Pits kreirao od 2015. godine, naovamo. Kao igrač, Pits je gradio karijeru kod Mihaila Barišnjikova, u trupi Balet džez Montreal, a najduže se zadržao u Kompaniji Batševa čuvenog Ohada Naharina. Kao koreograf, osnovao je svoj ansambl sa sedištem u Njujorku, sa ciljem da iznova osvoji svetske pozornice.

21. mart, 20h| Atelje 212 Jakopo Jena, Prato

Prikazi na ogromnom filmskom platnu rekonstruišu idealnu, ne hronološku, već apsolutno ličnu, istoriju moderne i savremene igre. Jakopo Jena, mladi italijanski autor, prikazuje nam vrhunsku predstavu koja jednostavnim sredstvima, koristeći potencijal sjajnog dijaloga između video rada i žive igre, kreira pozorišnu magiju.

22. mart, 20h| Opera Madlenianum Ballet du Nord, Rube

U komadu koji su osmislili koreograf Silven Gru i vizuelna umetnica Fransoaz Petrović, deset mladih igrača uranja u uzavrele vode adolescencije. Period prelaska iz detinjstva u odraslo doba kod svakog se različito izražava. Međutim, uprkos svojoj neizbežnoj prirodi, ovaj kritični trenutak i danas ostaje neshvaćem u društvu. Ljudska bića koja rastu, postaju kruta kako bi se zaštitila od ranjivosti koju nosi prolazak kroz promene i zapanjujući niz emocija. Adolescencija fascinira, preispituje, optužuje i postaje ono što smo od nje napravili: problematičan i suštinski trenutak koji nas oblikuje. Predstava obiluje fascinantnim scenografskim rešenjima koja je čine antologijskim delom savremene igre

23. mart, 20h| Opera Madlenianum Balet Dortmund / Lusija Lakara i Metju Golding

Putovanje kroz noć sa baletskim zvezdama Lusijom Lakarom i Metjuom Goldingom, otkriva priču u kojoj su emotivna skrovišta dvoje ljudi osvetljena iz različitih perspektiva. Najčistija igra i kinematografske refleksije vode publiku kroz prelepe scenske ideje praćene muzičkim hitovima i kostimima inspirisanim estetikom sedamdesetih godina. “U tišini noći” je komad koji će nas podsetiti na omiljene filmske klasike i učiniti da poželimo da vreme stane. Lakara i Golding oduševili su beogradsku publiku svojim prvim celovečernjim komadom u produkciji Baleta iz Dortmunda. Sada se vraćaju sa novom predstavom, koja već osvaja pozorišne scene.

24. mart, 20h| Bitef teatar Tomas Nun, Barselona

Dok nije otkrio umetničku igru, Tomas Nun je bio uspešan student geologije na Oksfordu. Sa diplomom prestižnog univerziteta, upisao se u londonsku Rambert školu. Kao igrač, radio je u Holandiji, Belgiji i Španiji, a zatim osnovao svoju trupu za koju je do sada kreirao preko 35 celovečernjih naslova. “Posle zabave” je komad u kome Nun ispunjava scenu životom, dramom, humorom, ironijom, ali pokretom iz rukopisa prestižnog koreografa. Pokušavajući da odvoji važno od beznačajnog, čovek se priseća dobrog i iznova prekraja loše. Neočekivana pojava njegovog alter ega pokreće apsurdan dijalog, gde se istine, laži i snovi izražavaju kroz reakcije buntovne lutke.

Povezana vest:  „Ubiti pticu rugalicu" Harper Li – nova tema Laguninog književnog kluba

25. i 26. mart, 20h| Opera Madlenianum Galaktik ansambl, Pariz

Pet izuzetnih akrobata se suprotstavlja okruženju. Nestabilno tlo nestaje pod nogama, zidovi se klate, plafoni se ruše, opasnosti vrebaju sa svih strana. Zaboravite na elegantnu gimnastiku i sjajne hulahopke – ovo čudesno inventivno i originalno delo akrobatskog pozorišta je bitka u kojoj je svaki pokret važan za opstanak. „Optraken” je spektakularna, impresivna, nepredvidiva i ogromna zabava pariskog Galaktik ansambla.

27. i 28. mart, 20h| Bitef teatar Orli Portal, Tel Aviv

“Fakaruni” je strastvena igra, temperamentni ritual koji otkriva intimnu vezu između tela ograničenog vremenom i vanvremenske ljubavi, nastao uz živo izvođenje pevačice Um Kaltum. Ovo je prvi komad koji je izraelska koreografkinja Orli Portal kreirala isključivo za muške igrače, inspirisana glasom žene koja je hrabro ušla u muški svet i postala ikona slobode, ponosna pojava oslobođena patrijarhalnog diktata… Rodne granice se zamagljuju dok se drevna nadmetanja detaljno istražuju, formirajući novu definiciju autoritarne muškosti i prodorne ženstvenosti.

29. mart, 20h| Opera Madlenianum Euripid Laskaridis, Atina

Euripid Laskaridis je jedan od retkih stvaralaca koji razvijaju pozorište vizija, eterični teatar koji istražuje stvarnost, deformišući je i preuveličavajući pod lupom pozornice. Od komada „Relikvija” koju je beogradska publika videla na prethodnom festivalu, ovaj umetnik orkestrira apsurdno, groteskno, fantazmagorično i zabavno pozorište. „Elenit” je barokna i dadaistička proslava u kojoj batrakije ljudskog tela i tehnokrate u odelima, simboli zapadne umetnosti optrčavaju oko mnoštva čudnovatih bića. U ludom tempu žive tehno muzike, oni se lome, tuku, bacakaju sami ili zajedno, dok se svet oko njih raspada polako ili brutalno. „Elenit” je lavirint situacija naseljenih neverovatnim likovima koji lepršaju između malodušnosti i uzbuđenja, nepovezana priča koja ide od katastrofa do naleta energije. Život i svet ostaju enigma, ona u koju morate biti uvereni da biste mogli da joj se osmehnete.

30. mart, 20h| Atelje 212 Balet Toskane, Firenca

„Bajadera” je jedna od najčuvenijih predstava klasičnog baletskog repertoara, prožeta idealizovanom egzotikom. Antologijska scena iz ove predstave, Kraljevstvo senki, nameće viziju koja nadilazi svoj kontekst i otvara prolaz čistom pokretu, apstraktnom i lucidnom u svojoj formalnoj jednostavnosti… Poznati italijanski koreograf Mikele di Stefano, kreirao je za grupu mladih igrača novu “Bajaderu”, dok je njen nadaleko čuveni, misteriozan deo, nazvao Kraljevstvom tame, aludirajući na neizvesna vremena u kojima živimo. Po oceni italijanske kritike, ovo je najbolja predstava savremene igre u 2022. godini, “koja na jedinstven način iščitava i preispituje baletsku tradiciju, eksperimentišući između izgubljenih i izvodljivih situacija, potvrđujući prisustvo tela i preplitanje ljudskih putanja.”

1. april, 20h|Opera Madlenianum / 2. april, 20h | Bitef teatar Izrael Galvan

Neprikosnovena zvezda flamenka, prvi put dolazi u Srbiju. U okviru Beogradskog festivala igre, 1. aprila na sceni Opere Madlenianum izvešće komad „Zlatno doba“, a već narednog dana u Bitef teatru, prirediće neponovljiv „Solo“, intimni spektakl za najveće pozorišne sladokusce! Rođen u porodici flamenko igrača, Izrael Galvan je brzo postao majstor tradicionalne forme ovog plesa, sa stopalima koja su mogla istovremeno da lupaju i predu. Seviljski virtuoz žudeo je za osvajanjem novih svetova, gde su ga brzo nazvali Paganinijem flamenka zbog brzine koju ni jedan igrač nije uspevao da razvije, ali i blistavog vladanja prostorom i ritmom. Kritičari takođe kažu da Galvan poput Pikasa zauvek dekonstruiše klasičnu formu na iznenađujuće i uzbudljive načine. Radoznalost ga je vodila u saradnje sa čuvenim igračima i savremenim koreografima današnjice, a njegov jedinstven stil zavredeo je naklonost planete.

Povezana vest:  Zanimljiv program tokom Dečjih dana kulture od 5. do 9. aprila

5. april, 20h|Srpsko narodno pozorište Balet Torina

Malarmeova poema „Popodne jednog fauna” inspirisala je Vaclava Nižinskog da stvori svoju revolucionarnu istoimenu koreografiju. Od tada ovo delo ne prestaje da fascinira umetnike i publiku. Mauro De Kandija u svom komadu nadalje istražuje i oprezno se približava tajanstvenoj suštini senzualnog stvorenja koje žudi za stvarnošću da bi pronašlo i oslobodilo njenu dinamičku moć. Komad prati telesna stanja i raspoloženja čudne kreature, kao i njegove veličanstvene metamorfoze. “Faun*” Maura de Kandije za Balet Torina, imaće svoju svetsku premijeru na 20. Beogradskom festivalu igre.

7. i 8. april, 20h|Srpsko narodno pozorište Holandski teatar igre 1, Hag

Holandski teatar igre, jedna od najboljih trupa vraća se sedmi put na Beogradski festival igre! Kilijanova stota postavka za ovu slavnu trupu je misteriozni komad koji vizuelizuje tanku granicu između između normalnog i abnormalnog. Komad „Bogovi i psi” se oslanja se na fascinaciju lepotom onoga što nije završeno tokom života. Izvrsna kanadska koreografkinja Kristal Pajt na scenu donosi jednu od najvažnijih tema savremenog vremena u komadu “Figure u izumiranju [1.0]“ koji tretira klimatske promene i globalno zagrevanje. Uz nadmoćne slike ona pravi pozorišnu varijantu uznemirujućeg dokumentarca o spisku izumrlih životinjskih vrsta i nestalih glečera. Najnoviji komad Gabrijele Karizo “Trasa” inspirisan je snom. “Kad organizujete san, onda se i probudite. Ako preuzmete kontrolu nad snom, onda shvatite da spavate. Zbog toga je potrebno da kada sanjate, ne budete zaštićeni”…

Foto: Andreas Etter

11. april, 20h|Jugoslovensko dramsko pozorište TanzMainz, Majnc

„Obećanje“ je treća svetska premijera koju Šaron Ejal potpisuje za TanzMainz. U ovoj kreaciji ona dovodi do savršenosti složenu interakciju discipline i predanosti, magičnu formulu igre. Suštinski povezana, grupa ljudi deluje kao jedno telo. Likovi u mračnom svetu prepušteni su na milost i nemilost jedni drugima. Oni govore o zatvorenosti i ljubavi, bliskosti i čežnji, ekstazi i usamljenosti… Nestvarne slike nestaju brzo kao što su i nastale, urezavši se u mozak gledaoca. 50 minuta kao pogled u večnost…

12. i 13. april, 20h|Opera Madlenianum Kompanija Hofeša Šehtera, London

Najnovija postavka slavnog Hofeša Šehtera, predstavlja dva sasvim različita umetnička dela savremenog trenutka. Uz sarkastičan naklon našoj sve većoj ravnodušnosti prema nasilju, „Klovnovi”oslobađaju vrtlog koreografske anarhije, postavljajući pitanje: „Koliko smo daleko spremni da idemo u ime zabave?” U potpunoj suprotnosti, Šehterova „Ispravka”, donosi dirljivu, krhku energiju na scenu, nudeći ljudski, sirov i saosećajan trenutak u kome se nasilje, nežnost i nada razotkrivaju kroz autorov bioskopski objektiv. Prikazujući dar neponovljivih igrača, praćena epskim zvukom Šehterove muzičke kompozicije, predstava zadire u najdublje emocije. Hofeš Šehter je laureat Nagrade Jovan Ćirilov za 2022. godinu.

Foto: Roberto De Biasio,