Performans 25. maj, umetnice Marte Jovanovic

Performans Marte Jovanović „25. maj“

Katarina Radivojevic, zasadila je prve karanfile u natpis poruke„Na Dan mladosti, praznik koji je slavio omladinu SFRJ i Titov rođendan, autorka rekreira situaciju radnih akcija. Ukupno 54 učesnika performansa, kao četa brigadira sa komandirom na čelu, biće okupljeno ispred Muzeja istorije Jugoslavije, u akciji u okviru koje će biti zasađeno preko 1000 karanfila. Pokretanje ovakvih akcija uvek je pretpostavljalo opšti društveni interes. Postoji li opšti društveni interes danas? Koja je pozicija mladih ljudi u okviru savremenih društvenih odnosa. Da li su danas moguće radne akcije i čiji interes bi ih pokrenuo? Da li su ovakve inicijative još samo jedan oblik manipulacije ili istinska svest o sopstvenom doprinosu sveoštem unapređenju. Autorka estetizuje čitav proces i pretvara dobrovoljni fizički rad mladih u umetnički čin. Performans svojim postepenim narativom, dinamikom i simbolima (lokacija, kostim, broj učesnika, cvetni aranžman kao finalni proizvod rada i dr.)  otvara gore pomenuta ali i čitav niz drugih tema relavantnih ne samo za promišljanje prošlosti već i za bolje razumevanje vremena u kome živimo.“, kustoskinja performansa, istoričarka umetnosti Milica Pekić.

Nova Skulptura u parku MIJ „LjubavSrećaIstina”

U ponedeljak 23. maja je u parku Muzeja istorije Jugoslavije postavljena skulptura „LjubavSrećaIstina”  Marte Jovanović.

Povezana vest:  Jedite šta želite i ostvarite zacrtane ciljeve

Skulptura od providne rezine je spomenik relativnosti ideja, ideologija, verovanja, nada i planova, spomenik čije su tri jednostavne, urezane reci Ljubav, Sreća i Istina, po Jovanovićevoj suština ljudskog postojanja i životni, politički i religijski pokretač.

Transparentan i lagan materijal od kog je skulptura napravljena je u opoziciji uobičajenoj predstavi spomeničke skulpture i tradicionalnom pojmu reprezentativnosti. Transparentnost skulpture ističe relativnost interpretacije svakog monumentalnog dela bilo da je ono verbalno, pisano ili materijalno.

Rođena u SFRJ, odrasla u tri države na tri kontinenta, internacionalna umetnica Marta Jovanović 2011. godine radi seriju radova nastalih posle posete Muzeju istorije Jugoslavije i novih saznanja o svojoj ličnoj (i porodičnoj) istoriji i istoriji Jugoslavije. Kod nje se rađa specifičan patriotizam prema zemlji i kulturi, a ne prema državi jer je država za Jovanovićevu relativan pojam koji simboliše transparentnost stilizovane reprodukcije nadgrobnog spomenika.

Muzej istorije Jugoslavije kroz ovu saradnju nastavlja praksu otvaranja svojih kolekcija i programa ka savremenoj umetničkoj produkciji u cilju lociranja i kontekstualizacije umetnickih praksi koje se bavi kulturnim, istorijskim i političkim fenomenima vezanim za istoriju Jugoslavije. Skulptura „LjubavSrećaIstina” je poklon galerije Bosi Artes iz Rima koji će obogatiti likovnu zbirku muzeja i nastaviti da MIJ pozicionira kao sagovornika u društvenom

Povezana vest:  Dobrodošli u Yamamay svet ljubavi!

dijalogu vezanom za analizu pojava koje su oblikovale jugoslovensku realnost ili koje su relevantne u današnjoj sveopštoj poplavi Tito/Jugo-nostalgične kulture i kulture Tito/Jugo-nostalgije. Skulptura „LjubavSrećaIstina” postavljena između „Kuće cveća“ i „Starog muzeja“, u parku MIJ u kom se nalaze skulpture jugoslovenskih vajara XX veka (Augustinčića, Kršinića, Sandića i Soldatovića). Skulpture u parku pokloni su darivani Josipu Brozu Titu, a darodavci su se po pravilu opredeljivali za priznata i proverena umetnička imena poput Antuna Augustinčića, Frana Kršinića, Sretena Stojanovića, Save Sandića, Stevana Bodnarova, Vladete Petrića i Mire Jurišić. Stilski i tematski su vrlo heterogene, od klasičnih, lirskih dela u maniru realizma i intimiizma do klasične skulpture socijalističkog realizma. Parkovskim skulpturama priključena su i tri Augustinčićeva spomenika Titu koja su se nalazila u drugim objektima i preneta su tokom 90ih u MIJ. Rad Marte Jovanović sa njima stvara specifične značenjske veze, i kao nova akvizicija MIJ na najbolji način poziva posetioce na promišljanje i preispitivanje lične i kolektivne istorije.

Marta Jovanović rođena u Beogradu (1978), živi i radi u Rimu, vizuelna umetnica Marta Jovanovic je diplomirala na američkom univerzitetu Tulane, a deo studija je provela u Firenci. Galerija Bosi Artes iz Rima predstavlja umetnicu od 2006 godine. Njena dela su bila izložena i izvedena u različitim italijanskim i svetskim institucijama i galerijama, Muzej Pietro Canonica u Rimu, Palazzo Arti Napoli, Studio Marina Abramovic/Location One u Njujorku, u saradnji sa eminentnim evropskim kustosima kao sto su Achille Bonito Oliva i Jovana Stokić i umetnicima kao sto je Jan Fabre. Njena dela nalaze se u  privatnim kolekcijama savremene umetnosti u Londonu, Rimu, Monte Karlu, Njujorku, Majamiju itd.Odabrane samostalne izlozbe i performansi: SHOOT ME!, Galerija Bosi Artes, Rim, i O3one Galerija, Beograd (2010), kustos Jovana Stokić; FUCK ART LET’S DANCE, GSU KCP, Pančevo i Generalni Konzulat Republike Srbije, Njujork (2010), kustos Jovana Stokić; DANCE REHEARSAL PROJECT, Museo Pietro Canonica, Rim (2009), kustos Simone Verde; PORTRAIT GALLERY, Electronic Art Café, Rim (2009), kustosi Umberto Scrocca i Achille Bonito Oliva; FUCK ART LET’S DANCE, Galerija SULUJ, Beograd (2009), kustos Marina Martić; NO WONDERLAND – HOTEL O3one, Beograd (2007), kustos Maja Ćirić; 1059 – O3one, Beograd (2006), kustos Milica Pekić.

Povezana vest:  Negovatelj deficitarno zanimanje u Beču od 2020.

Od kolektivnih izložbi se izdvaja učestvovanje u samostalnom projektu Impossible Exchange, umetnice Brine Thurston na Frieze Art Fair-u u Londonu (2009).