mazda_logMazda – Nasleđe tehnoloških inovacija

Mazda Motor Corporation ove godine slavi 90-ogodišnjicu osnivanja sumirajući uspehe kompanije u proteklih devet decenija, sa osvrtom na sve trijumfe i dostignuća. Jedno od njih je svako Mazdin duh inovativnosti i hrabrost da se uđe u novo, što je ovu kompaniju dovelo do pojedinih revolucionarnih tehnoloških dostignuća tokom proteklih decenija.

 

Sanjar izmišlja, genije unapređuje

Ova tvrdnja se nepogrešivo odnosi na Nemca Feliksa Vankela i Keničiija Jamamotoa iz Mazde. Vankel, koji nikada nije imao vozačku dozvolu niti je studirao, maštao je o alternativnom I inovativnom motoru. Kada je razvio koncept, Keniči Jamamoto je bio toliko oduševljen da je Mazda kupila patent 1961. godine. Prvi “Vankel” motor koji je bio isporučen u Hirošimu je, ipak, toliko vibrirao, da je pravio ogrebotine po unutrašnjosti komore, problem koji su Jamamoto i njegovi inženjeri rešili boljim zaptivanjem i podmazivanjem. Prva verzija koja je primenjena 1967. godine (Cosmo Sport) korišćena je kod gotovo dva miliona Mazdinih vozila, uključujući pobednike trka poput Mazde 787B, koji je pobedio na Le Manu 1991. godine, ili današnji model RX-8 RENESIS.

Povezana vest:  Motel na točkovima: Svetska premijera novog Opel Vivaro Life

 

“Eureka” trenutak – vodonik i rotacioni motor

Kada su Mazdini inženjeri po prvi put testirali vodonik u rotacionom motoru 1990. godine, za njiih je ovo bilo veliko otkriće. Rotaciona tehnologija Mazde ima nekoliko prednosti u odnosu na druge motore kada je reč o korišćenju vodonika. Mešavina vodonika i vazduha je daleko homogenija, a ciklus usisavanja duži.

 

Kod rotacionog motora postoje odvojene komore za usisavanje, sagorevanje i izduvavanje. Za korišćenje vodonika je od velikog značaja to što se vodonik ubrizgava u usisnu komoru rotacionog motora pri niskim temperaturama. Ovo ne bi bilo moguće ukoliko bi se koristio tradicionalni motor. U poslednjih 20 godina, Mazda je počela da koristi rotacioni motor sa pogonom na vodonik u serijskoj proizvodnji, koji se danas može naći u Japanu i Evropi kod modela RX-8 Hydrogen RE i Mazde5 Hydrogen RE Hybrid.

 

Jednostavno i pametno – DISI benzinski motor + i-Stop

Mazdini inženjeri su bili svesni činjenice da ukoliko mogu da zaustave benzinski motor uz pomoć kompresije u određenu poziciju, moguće je restartovati motor na taj način što bi gorivo bilo ubrizgano direktno u cilindar. Ovo je bilo rođenje Mazdine inovativne tehnologije sa direktnim ubrizgavanjem i i-stop tehnologije (stop/start sistem). Kada je svetlo na semaforu crveno, sistem zaustavlja motor i startuje ga automatski na komandu vozača. Inovativnost ovog sistema bazirana je na preciznom pozicioniranju klipova unutar motora. Motor se zbog toga ponovo pokreće u rekordnom roku od samo 0,35 sekundi, otprilike dva puta brže od konvencionalnih sistema.

Povezana vest:  Novi Opel Grandland X ušao AUTOBEST finalnih šest

Revolucija u materijalima – Mazdina nano-tehnologija i DPF

Plemeniti metali nalaze se na keramičkoj površini katalizatora i na ovaj način dolazi do katalizacije izduvnih gasova. Na visokim temperaturama, dolazi do pojave da se molekuli plemenitih metala spajaju, što smanjuje njihovu mogućnosti pročiščavanja izduvnih gasova. Da bi se ovo sprečilo, bilo je neophodno koristiti ogromne količine plemenitih metala. Pre nekoliko godina, Mazdini inženjeri su počeli da koriste nano-tehnologiju koja omogućuje da se plemeniti metali pojedinačno učvrste na keramičku bazu kako bi između njih ostalo dovoljno prostora. Na taj način, potrebno je čak 70 odsto manje plemenitih metala  kod Mazdinog novog katalizatora. Kod dizel-motora, Mazda je napravila filter za sitne čestice čađi (DPF), uz pomoć koga je smanjena potrošnja goriva i produžen interval zamene filtera.

Povezana vest:  Ford gradi još jednu fabriku u Kini

 

Povratak na osnove  – tehnologije smanjenja težine

Mazdina “gram strategija”, koja podrazumeva smanjenje težine vozila, je jedno od najinovativnijih dostignuća, upravo zato što je tako jednostavno – lakša vozila troše manje goriva. Inženjeri su stvorili potpuno nov softver kako bi testirali lakše kompononte i njihovu reakciju na stresne uslove. Uz napredne tehnologije, koristi se čelik sa ultra-visokom elastičnošću koja karoseriju i vešanje čini lakšim. Čak i kod zvučnika koriste se novi, lakši magneti. Vraćajući se osnovnim premisama, Mazda je jedan od prvih proizvođača automobila koji su lakši, jači, imaju manju potrošnju goriva i čistiji su od svojih prethodnika.