Grcki-Film-Poster-SRBSutra počinje Nedelja grčkog filma u Beogradu

Manifestacija „Nedelja grčkog filma: Slike iz prošlosti, vizija budućnosti“ biće svečano otvorena sutra (u 18 sati) u novoj zgradi Jugoslovenske kinoteke, a trajaće do 28. aprila u Kinoteci i Domu omladine Beograda (DOB).
Povod je grčko predsedavanje Savetu Evropske unije.
Prvi prikazani film biće „Bosonogi bataljon“ (Barefoot Battalion) u režiji Grega Talasa iz 1954. godine.
Kako se ističe u najavi, to je najbolji primer grčkog neorealizma i jedan od najboljih grčkih filmova svih vremena, a i prvi grčki film koji je dobio neku međunarodnu nagradu (u Edinburgu 1955. godine).
Grčko-američki reditelj Talas radio je i u najvećim holivudskim produkcijama. Ovaj njegov film odlikuje izuzetno ekspresivna fotografija, kao i muzika koju po prvi put potpisuje slavni Mikis Teodorakis.
Tokom nedelje grčke kinematografije, publika će imati priliku da otkrije rad kako savremenih tako i klasičnih grčkih filmskih stvaralaca, kombinujući „Slike iz prošlosti“ i „Vizije budućnosti“, koje predstavljaju ne samo dominatne teme koje su obeležile filmsko stvaralaštvo u Grčkoj u svojoj ranoj fazi, već i rezultate stvaralaštva vođenog savremenim ekonomskim i socijalnim pitanjima vezanim za ekonomsku krizu, navodi se u najavi.
Projekcija filmova prati put od ranih faza grčke kinematografije (1930.), kroz zlatno doba (1950-1960.) u posleratnoj Grčkoj, do nedavne renesanse grčke filmske produkcije, koja je nagrađena nizom priznanja na međunarodnim festivalima.
U četvrtak su na programu u Kinoteci „Crvene svetiljke“ (1963.) Georgidasa Vasilisa. Nominovan za Oskara, učesnik kanskog festivala, film prati sedam prostitutki iz Pireja, njihove emotivne i ljubavne probleme, ocrtavajući istovremeno težak položaj ljudi sa margine.
Sledi „Strah“ (1966.) Manousakisa Kostasa, uzbudljiv psihološki krimić koji analizira stanje psihotične svesti dečaka koji ubija gluvonemu devojku. Taj film je bio prekretnica i imao veliki uticaj u tretmanu teme i žanra, navodi se u najavi.
Poznati film Tea Angelopulosa „Odisejev pogled“ (1995.), koji je sniman delom i u Srbiji, biće prikazan u petak. U jednom od svojih najboljih dela slavni reditelj promišlja istoriju Balkana i ljudi koji ga nastanjuju. Međunarodna ekipa glumaca upotpunjuje epsku potragu za prvim filmovima braće Manaki kroz region razdiran siromaštvom, krizama i ratovima.
Iste večeri na programu je „Višnjik“ (1999.) još jednog svetski čuvenog grčkog autora Mihalisa Kakojanisa.
Ova adaptacija Čehovljeve drame, sa plejadom glumačkih imena koju predvode Šarlota Rempling i Alen Bejts, smatra se za referentno delo u tumačenju velikog ruskog dramaturga.
Za subotu su najavljeni „Socijalni nemiri“ (1932.) Steliosa Tatašopulosa, prvi film koji se bavio socijalnim temama kao što su težak položaj radnika i narkomanija. U svoje vreme postigao je veliki komercijalni uspeh i postao apsolutna referenca, ali se do nedavno smatrao izgubljenim te je samo uz veliki napor restauratora obnovljen.
Sledi „Prolećno okupljanje seoske straže“ (1999.) Avdeliodisa Dimosa.
Radnja se odvija 60-ih godina na ostrvu Kios, nakon smrti komandanta seoske straže i prati promene koje ta smrt donosi u ruralnu sredinu. Ambicije, skrivena savezništva, korupcija daju neulepšanu sliku Grčke u jednom od ključnih perioda njene istorije.
Iste večeri biće prikazan „Pepermint“ (1999.) Kapakasa Kostasa, jedan od najvećih grčkih hitova svih vremena, film koji je osvojio najveće nacionalne nagrade i imao svetsku distribuciju. Ovaj romantičan povratak u detinjstvo ima izuzetnu fotografiju, ubedljive glumce i predivnu muziku.
I u nedelju su na programu tri filma. „Melodrama“ (1980.) Nikosa Panajotopulosa je film hvaljen od strane kritike. Prati tridesetogodišnjaka koji se zbog majčine bolesti nakon dugo godina vraća na Krf. Tu se beznadežno zaljubljuje u profesorku muzike, da bi nakon teške egzistencijalne krize izgubio i njenu i majčinu ljubav.
„Neveste“ (2004.) Pantelisa Voulgarisa donose epsku ljubavnu priču smeštenu u period grčkog egzodusa iz Male Azije. Na brodu „Sveti Aleksandar“ nalazi se više od 700 mladih devojaka koje su našle muževe u Americi, u dijaspori. Istorijska freska, strasna ljubavna priča, epski zamah, izvanredna glumačka ostvarenja i nezaboravna muzika stvorile su od ovog filma pravi kult.
Film „1922“ (iz 1978. godine) Nikosa Koundurosa, nastao na osnovu poznatog romana „Broj 31328“ Iliasa Venezisa, prati događaje u Maloj Aziji početkom 20. veka, osvajanje Turaka i proterivanje grčkog stanovništva. Osvojio je većinu nacionalnih nagrada na festivalu u Solunu, ali je zbog osetljivosti teme distribuciju imao tek od 1982. godine.
Za poslednji dan programa u Kinoteci najavljena su dva remek dela Mihalisa Kakojanisa snimljena po antičkim tragedijama – „Ifigenija“ (1977.) i „Elektra“ (1962.).
Od 24. do 28. aprila u DOB-u biće prikazivana novija grčka produkcija: „L“ Babisa Makridisa, „Očnjak“ Giorgosa Lantimosa, „Haritonov hor“ Grigorisa Karantinakisa, „Atenberg“ Atine Rašel Tsangari, „Crna polja“ Vardisa Marinakisa, „Miš Violence“ Aleksandrosa Avranasa, „Carigradska kuhinja“ Tasosa Boulmetisa, „Biloba“ Sofije Papahristou, „Septembar“ Peni Panajotopoulu, „Divlja patka“ Janisa Sakaridisa i „Koljač“ Janisa Ekonomidesa.
Na programu u DOB-u je i nekoliko kratkometraznzih ostvarenja, kao i srpsko-grčka koprodukcija „Crna Zorica“ u zajedničkoj režiji Hristine Hađiharalambous i Radoslava Petkovića.

Povezana vest:  Južnoamerikanci ljuti na Ketrin Bigelou