Viski sa vodkomGlavni internacionalni takmičarski program EXIT  POINT 2010.

 

Reč selektora: Dubravka Lakić, selektor internacionalnog programa CCIFF

 

EXIT POINT: Za ljude sa posebnim potrebama

Već tradicionalno u glavnom takmičarskom programu Cinema City Festivala, nudimo filmove koji ne pripadaju uobičajenoj bioskopskoj „mejnstrim konfekciji”. Exit Point uvek čine fina autorska i nezavisna dela različitih rediteljskih senzibiliteta, hrabra i beskompromisna u načinu na koji portretišu savremeni svet i pozicioniraju čoveka u njemu. Intrigantna i u načinu na koji postavljaju pitanja i iznose mišljenja o svim aspektima važnim za ljudsku egzistenciju. Direktna u načinu na koji podsećaju na potrebu za pravim, životnim i moralnim vrednostima, na humanost na koju polako svi zaboravljamo…

Ovogodišnji program Exit Point, posebno posvećujemo i ljudima sa posebnim potrebama. Posebnim potrebama – i u bukvalnom i u metaforičkom smislu. Ljudima koji su rođeni sa Daunovim sindromom, ratnim stradalnicima, alkoholičarima, špijunima, izbeglicama, siročićima, ljudima preterane telesne težine… Svima onima koji imaju posebnu potrebu za srećom, razumevanjem i ljubavlju bližnjih. Svima onima, koji imaju i posebnu potrebu za dobrim i značajnim filmom i festivalom koji im takve filmove nudi…

Dubravka Lakić


EXIT POINT – FILMOVI:

 

ADŽAMI (Ajami)-

Već odlukom žirija Solunskog festivala (predsednik je bio Teo Angelopulos), da nagrada „Zlatni Aleksandar” za najbolji film, pripadne mladim izraelskim autorima Skandaru Koptiju i Jaronu Šaniju za angažovano filmsko delo humanih poruka „Adžami” (nagradu je uz poljubac uručila članica žirija, srpska glumica Mirjana Karanović), bio je dobar nagoveštaj velikog uspeha ovog filma, što se na kraju završilo i nominacijom za Oskara za najbolji strani film.  Reč je o multikulturalnoj drami– radnje smeštene u Palestini, u gradu Džafa u kojem žive Jevreji, muslimani i hrišćani, a tradicija ubijanja iz osvete(krvna osveta) otkriva kulturološke i religijske tenzije koje se nalaze ispod površine odnosa među stanovnicima– u kojoj autori postižu izvanrednu ravnotežu između intimnih života svojih junaka i šireg političkog konteksta, stvarajući posve nov, dubok i dirljiv portret konflikata na Bliskom istoku današnjice…

 

JA, TAKOĐE ( Yo, tambien)

Ovaj simpatičan, originalan, veoma duhovit i značajan španski film, sjajnih partnera a debitanata Alvara Pastora i Antonija Nahara, na festivalu u San Sebastijanu osvojio je dve „Zlatne školjke” – za najboljeg glumca (Pablo Pineda) i najbolju glumicu (Lola Duenjas). Ova gorko-slatka komedija, zasnovana je na istinitim događajima i istinitim ličnostima, što ne bi bilo ni toliko čudno niti toliko originalno, da nije reč o svakodnevnom životu i svakodnevnim životnim potrebama mladih ljudi sa Daunovim sindromom. I glavni glumac u ovom filmu, fakultetski obrazovan, neverovatno inteligentan, zaposlen i od strane društva prihvaćen – Pablo Pineda, rođen je sa ovim sindromom. Pastorov i Naharov film zahvaljujući njegovim iskustvima otkriva čitavu jednu zajednicu duboko iznutra, ujedno se ozbiljno baveći i porodicom, odnosom društva i uobičajenim predrasudama koje prate „ljude sa posebnim potrebama”…

Povezana vest:  Približavamo se premijeri filma "Odred otpisanih"

 

PUT, FILM (Roud, Movie)

Da nije zareza u ovom nezavisnom indijskom, kranje ne-bolivudskom filmu poznatog reditelja Deva Bengala, jasno bi bilo da je reč o tipičnom „roud muviju“ (filmu čija se radnja događa na putu). Stavljajući zarez u naslovu, Bengal nedvosmisleno sugeriše dualizam između fantastičnog prostora indijske pustinje u predelima Gudžarata i Radžastana u bajkovitoj Indiji siromašnih ljudi koji se bore za preživljavanje, i filma kao magije pokretnih slika. Filma, kao gotovo dirljive posvete italijanskom neorealizmu, „Ćinema Paradizo“ i, naravno, Satjadžitu Reju… Sve to uz komične, melodramske i romantične sudbine glavnih junaka u ovoj neobičnoj filmskoj avanturi…

 

ZIMA DO KOSTIJU (Winter’s Bone)

U filmu ovogodišnje pobednice Sandens festivala i dobitnice nagrada na Berlinskom festivalu, američke rediteljke Debre Granik poznate po svojim video-radovima, sedamnaestogodišnja junakinja rizikuje život da bi zaštitila svoj dom, postajući magnetni centar napete, izazovne i snažne drame. Radnja filma rađenog prema knjizi Danijela Vudrela, smeštena je u gotovo gotički krš planine Ozark u Misuriju, u siromašnom i zaostalom predelu u kojem dominiraju kriminalni klanovi, bande koje žive od krutih kodeksa, čudne lojalnosti i odmazde…

VISKI SA VOTKOM (Whiskey with Vodka)

Za dovitljivu a veoma složenu komediju „Viski sa votkom”, , za koju je scenario napisao Volfgang Kolhase, nemačkom reditelju Andreasu Drezenu pripao je „Kristalni globus“ za najbolju režiju festivala u Karlovim Varima.

Uvek drugačiji, svež i nov, Drezen se ovog puta opredelio za stvaranje filma u filmu, ispričavši zanimljivu priču o glumcima i reditelju, producentu i kompletnoj filmskoj ekipi koji danima na obali Baltika snimaju film epohe, kostimiranu dramu o ljubavnom trouglu. Fokusirajući se na lik posrnule, i u alkohol ogrezle filmske zvezde i velikog zavodnika Ota, Drezen otvara mnoga važna životna pitanja kao što su starenje, usamljenost, samoispitivanje i samodestrukcija. To čini sa puno šarma i vedrog duha, dosledno prateći i izvrsno napisani scenario…

Povezana vest:  POČELO SNIMANJE FILMA „ANA KARENJINA“

 

APLAUZ (Aplausse)

Alkohol i glumac ( u ovom slučaju glumica), životna realnost i glumačka fantazija, tema je i izvrsnog danskog filma „Aplauz” Martina Pitera Zandvlita, u kojem je briljantna danska diva Paprika Stin, ostvarila antologijsku ulogu. Stinova u „Aplauzu” tumači lik Tije, izuzetne pozorišne glumice, ali loše majke i očajne supruge, ženu koja je ovisnik od aplauza koje prima svako veče posle predstava, ali i od alkohola u koji se odavno utopila.

Dok na pozorišnoj sceni strasno igra u komadu „Ko se boji Virdžinije Vulf”, u privatnom životu ona je očajnica koja se bori za starateljstvo nad decom, shvatajući postepeno da nikada ne može biti „obična” mama. Uz moćnu glumačku igru Paprike Stin kojoj se kamera „uvlači” u lice i uranja ispod kože, kvalitet „Aplauza” čini i opredeljenje reditelja za dokumentarističkim pristupom priči…

 

SIN VAVILONA (Son of Babylon)

Prošlost i njen odraz na sadašnjost, u osnovi je tema novog angažovanog i hrabrog filma iračkog reditelja Mohameda Al-Darađija, kojem Cinema City Festival ove godine posvećuje i poseban program „Pod reflektorom“. U dirljivoj i nadasve humanoj priči o dečaku koji sa bakom kreće u potragu za ocem nestalim za vreme Zalivskog rata ( u filmu glume naturščici), Al- Darađi otkriva i strahote nedavne iračke istorije i daje dublji uvid u političke događaje…

 

GRAD ŽIVOTA I SMRTI ( City of Life and Death)

Pobednik festivala u san Sebastijanu, virtuozno snimljeni crno-beli film „Grad života i smrti” kineskog reditelja Lu Čuana, raskošna  je, ali ujedno i veoma surova epopeja o nemilosrdnom ratu i njegovim žrtvama. Zasnovan na istorijskim činjenicama, o događajima iz 1937. godine, o operaciji koja je nazvana „Silovanje Nanđinga” i svedočenjima retkih preživelih žitelja nekadašnjeg glavnog grada Kine u kojem su Japanci počinili stravičan genocid (surovo ubijeno 300.000 Kineza), Čuanov film se kreće od savršeno režiranog ratnog spektakla, do dramskog, impresionističkog portreta svakodnevnog života u uništenom gradu. Uz to, ovaj film nabraja i trenutke moralnih dilema koje se nameću tokom preživljavanja ratnog vremena. Svi u ovom delu, uključujući i surove okupatore, imaju ljudsko lice, ljudske slabosti i vrline, potrebu za trenucima sreće i želju za životom. Od takvog materijala stvoren je veoma kompleksan film, uzbudljiv i povremeno šokantan, podjednako važan i za Kinu i za Japan i sve rane koje još nisu izlečene…

Povezana vest:  Film „O bubicama i herojima" od četvrtka u bioskopima

 

AFERA ZBOGOM (L’ Affair Farewell)

Film francuskog reditelja Kritijana Karijona, slobodno je inspirisan epizodom iz obaveštajnog rata između dva bloka, koja je početkom osamdesetih spojila opskurnog ruskog agenta, Fransoa Miterana i Ronalda Regana. Ova, prema Reganu –najveća špijunska afera XX veka, nazvana je po šifrovanom imenu koje su Francuzi dali svom moskovskom kontaktu. Mnogi istoričari su skloni da tvrde  da je ova afera bila jedan od tri događaja koji su doprineli padu komunizma u Evropi.

Ovaj film je veoma zanimljiv i uzbudljiv i zbog činjenice što ulogu poručnika KGB-a Sergeja Grigorijeva, igra naš proslavljeni reditelj Emir Kusturica, koji ovom liku daje i gotovo šekspirovsku dimenziju…

 

PITANJE VELIČINE (A Matter of Size)

Izraelski film i nije toliko poznat po svojim popularnim komedijama, ali je preokret na ovom planu sasvim sigurno učinio film „Pitanje veličine”, rediteljskog dvojca Ereza Tadmora i Šarona Majmona. Ovo je visprena komedija koja je održiva i u bilo kom zapadnom društvu, gde bogatstvo dovodi i do prekomerne težine ljudi. Priča o četiri prijatelja koja imaju problema sa težinom i odlučuju da napuste dijete kojima su podvrgnuti, kako bi otkrili svet sumo- rvača, ujedno je i topla ljudska storija o „izlasku iz sebe“ i prihvatanju sebe, o punijim ljudima koji uče kako da se adaptiraju u svetu koji im i nije baš blagonaklon. Ovo je i veoma zabavna ali i poučna komedija u kojoj nema politike, čak ni „političke korektnosti“, već iskrenosti i smeha koji sa lakoćom osvaja publiku, a autorima donosi nagrade na velikom broju svetskih filmskih festivala…