Trinaesta po redu, Nagrada Terpsihora, prestižno priznanje Udruženja profesionalnih baletskih igrača, koreografa i baletskih pedagoga Srbije (PUBS) dodeljena je danas igračkom Ansamblu Kolo.

 Svečanu ceremoniju uručenja ove prestižne nagrade vodio je glumac Slaven Došlo u Muzeju Narodnog pozorišta, a Specijalna pohvala pripala je baletskoj umetnici, Katarina Zec.

„Nagrada Terpsihora je za Kolo izuzetno značajno priznanje, pogotovu što dolazi od kolega, i ponosni smo na to što je naš rad prepoznat. Zajedništvo i požrtvovanost krase narodnu igru, a sigurno je i najvažnija poruka da samo ujedinjeni možemo sve.“ – izjavio je Janko Dimitrijević, pedagog narodne igre, Ansambla Kolo.

„Počastvovana sam što sam u krugu ljudi koji svojim radom uspevaju da daju konstantan doprinos baletskoj umetnosti. Zahvalna sam što sam svojim radom i ljubavlju prema baletu uspela da budem prepoznata za ovo priznanje, koje mi je svakako podsticaj za dalji rad, ali i potvrda za dosadašnji.“ – izjavila je Katarina Zec.

Povezana vest:  Održana humanitarna aukcija slika, u toku je prodaja kalendara

Nagrada i Specijalna pohvala dodeljuje se u 2024. godini, trinaesti put po redu uz podršku Ministarstva Kulture Republike Srbije, povodom Svetskog dana igre, internacionalnog praznika koji slavi čitav svet, a koji je ustanovio Međunarodni savet za igru – CID UNESKO 1982. godine.

Tročlani žiri za ovogodišnju Terpsihoru činili su; koreografkinja Milica Sarić – Predsednik žirija, solista Ansambla Kolo Andrija Karaklajić i solista Baleta Narodnog pozorišta u Beogradu, Toma Križnar.

U obrazloženju za nagradu stoji:

Ansambl narodnih igara i pesama Srbije „Kolo“ je kao ambasador srpske tradicionalne umetnosti na 75. godišnjicu svog postojanja bio dominantan predstavnik umetničke igre u sezoni 23/24. Na dva celovečernja koncerta gde su predstavljene koreografije narodnih igara sa šireg srpskog kulturnog prostora, igrački ansambl ove nacionalne kuće je pokazao zavidan umetnički, tehnički i izvedbeni nivo. Izvanredna uigranost čitavog ansambla, energičnost, požrtvovanost i vrhunska tehnička spretnost izdvojila je Igrački ansambl Kolo kao jednoglasnog dobitnika prestižnog priznanja ”Terpsihora” u 2024. godini. Pored negovanja tradicionalne narodne igre ono što ovaj ansambl čini superiornim i jedinstvenim jesu virtuozni igrači koji svojim kvalitetnim, ubedljivim i uzbudljivim performativnim izrazom slave radost igre. 

Baletska umetnica Katarina Zec u ovoj pozorišnoj sezoni Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, ostvaruje premijerno tri značajne prvačke uloge u baletima „Labudovo jezero“, „Krcko Oraščić“ i „Kopelija“. Tri izuzetno različite i tehnički zahtevne uloge, pokazale su umetničku i tehničku spremnost mlade Katarine. U ulogama Odete i Odilija prenosi mekoću i nežnost u pokretu kao bela labudica, a oštrinu i tehničku preciznost kao crna labudica. Sigurnom i čistom tehnikom Katarina savlađuje ulogu Šećerne vile u „Krcku Oraščiću“, a vragolastom i šarmatnom glumom i zavidnom tehnikom predstavlja seosku devojku Svanildu iz baleta „Kopelija“.

Povezana vest:  Otvaranje Čelo Festa - koncert Viva Čelo 19.09. u Beogradskoj filharmoniji

Glumac, Slaven Došlo je najavio prisutnima žiri Terpsihire za 2025, godinu, koji čine tri reditelja: Jadranka Anđelić, rediteljka i suosnivačica DAH teatra, Mario Pavle Del Monako i Tadija Miletić.

Podsećamo, dosadašnji dobitnici nagrade Terpsihora su Ana Pavlović prvakinja baleta, Jovan Veselinović prvak baleta, Konstantin Kostjukov prvak baleta i koreograf, Đorđe Makarević prvak baleta i koreograf, Mira Nešić pedagog klasičnog baleta, Balet Narodnog pozorišta u Beogradu, Bojana Žegarac Knežević prvakinja baleta, Milan Rus prvak baleta, Igor Pastor prvak balet i koreograf, Olga Olćan Miljević solistkinja baleta Narodnog pozorišta u Beogradu, Ana Ignjatović Zagorac savremena igračica, članica Bitef Dance kompanije i pedagoškinja savremene igre i Toma Križnar, solista baleta Narodnog pozorišta u Beogradu.

Povezana vest:  Predstavljamo vam novo izdanje "Kreativnog centra" - UČIMO DA MISLIMO 1 - zbirku za uvežbavanje školskog gradiva iz predmeta srpski jezik, matematika, svet oko nas i građansko vaspitanje. Mlađa deca spontano koriste misaone veštine. Ona uče da budu samostalna istražujući, proučavajući okolinu, koristeći logiku i rasuđivanje, isprobavajući nove stvari i razmišljajući kreativno. Tokom sazrevanja i ulaženja u obrazovni sistem, njihova prirodna radoznalost i sposobnost instinktivnog rešavanja problema ne angažuju se onoliko koliko bi to bilo moguće. Često čujemo kako u redovnoj nastavi nedostaje materijala koji bi pomogao učenicima da nauče i razviju kritičko mišljenje kao jedan od oblika mišljenja višeg reda. Misaone veštine koje spadaju u kategoriju mišljenja višeg reda nisu veštine poput pamćenja informacija ili računanja sa poznatim podacima, koji se često koriste u mnogim nastavnim predmetima. To su veštine koje prožimaju kompletan nastavni proces, kao i vannastavne aktivnosti, veštine koje služe da se ono što je naučeno primeni u novim situacijama. U radnoj svesci Učimo da mislimo 1, u izdanju Kreativnog centra, nalazi se mnoštvo raznolikih vežbanja kojima se dete podstiče da mišljenje višeg reda primenjuje u rešavanju jezičkih, matematičkih, logičkih i drugih zadataka u mnogim nastavnim oblastima, ali i u svakodnevnim životnim situacijama. Knjiga Učimo da mislimo 1 namenjena je učenicima prvog razreda osnovne škole i sadrži: preko 50 pojmova čija primena utiče na razvoj mišljenja višeg reda; 150 zadataka koji će pomoći učenicima da nauče kritički i kreativno da razmišljaju; aktivnosti usmerene na pojam koji je ključan za pokretanje misaonog procesa; aktivnosti za sticanje praktičnog iskustva i povezivanje misaonih veština s realnim životnim situacijama. Polazna tačka svakog vežbanja u knjizi jeste reč koja je ključna za pokretanje misaonog procesa, kao i njena definicija. U tekstu zadatka ova reč je istaknuta, kako bi učenici uočili kada i kako upotrebljavaju datu misaonu aktivnost. Aktivnosti koje se nalaze u knjizi Učimo da mislimo 1 nisu onakve kakve su učenici vežbali u školi. Ove aktivnosti će im pomoći da njihov mozak radi na potpuno nov način. Pitanja su često takva da nemaju samo jedan tačan odgovor. Zato autori ove knjige ohrabruju male čitaoce da odgovaraju onako kako oni misle da je ispravno i na početku zbirke im nude deset izuzetno korisnih saveta za rešavanje zadataka. „Iako su sve misaone veštine važne, učenici najviše prakse stiču u uvežbavanju pamćenja, prepoznavanja, poistovećivanja i razumevanja. Zato se u ovoj knjizi fokusiramo na misaone veštine koje su zahtevnije za usvajanje, kao što su analiziranje, predviđanje, stvaranje, sastavljanje, organizovanje, procenjivanje, kreiranje, kritičko mišljenje i rešavanje problema. Ljudi sa razvijenijom veštinom kritičkog mišljenja ostvaruju veća postignuća, bez obzira na predznanje o datoj temi. Oni uspešnije stiču nova znanja i umeju da pristupe rešavanju problema. Istrajniji su i znaju kako da na produktivan način iskoriste poteškoće s kojima se suočavaju kako bi pronašli rešenje.“, ističu autori zbirke Učimo da msilimo 1. Ovde možete prelistati izdanje:

Foto: Belkisa Beka Abdulović