Uz desetine hiljade posetilaca širom zemlje, koji su istraživali do kasno u noć, u Srbiji je ovog petka, 30. septembra počela još jedna Evropska noć istraživača!

Najveća naučna zabava u Evropi ponovo je okupila radoznalce svih uzrasta i to pod sloganom „Ulice pod svetlom nauke“. U čak 26 gradova u Srbiji naučnu avanturu organizovali su naučnici i istraživači sa ciljem da pokažu svoje najbolje lice, osvetle zabavnu stranu nauke i prikažu sve uzbudljive prednosti koje nam nauka svakodnevno donosi.

Pod sloganom „Ulice pod svetlom nauke“, najveća naučna zabava u Evropi održaće se istovremeno u više od 25 zemalja, a očekuje se da će se naučnoj avanturi širom kontinenta pridružiti više od milion posetilaca. U Srbiji se najbogatiji program priprema za Beograd, gde će besplatni sadržaji biti dostupni širom grada.

Najmlađi posetioci uspešno su savladali još jedan naučni Lov na blago, izvodeći naučne eksperimente i otkrivajući, jednu po jednu, tajne lokacije. Nešto stariji Beograđani imali su priliku i da zavire u klimatsku kapsulu ili zasviraju nesvakidašnje žičane instrumente koje pokreće nauka, da obiđu laboratorije brojnih naučnih ustanova kao i da se upuste u brojne naučne šetnje i upoznaju novo lice grada. BIG Fashion centar bio je još jedna od adresa na kojima je sve vrvelo od nauke i uzbuđenja, baš kao i plato ispred prirodno-matematičkih fakulteta, pored Studentskog parka.

Posetioce u Beogradu 1. oktobra sve od 16 do 20 časova dočekuje pravi mali CirkusLab koji je nikao u Luci Beograd, a gde će moći da se sazna zašto žongleri obožavaju gravitaciju i kako je hod po žici uopšte moguć. Uz brojne praktične radionice, posetioci će moći da uživaju i u predstavi cirkuzanata iz Slovenije, da istraže obnovljive izvore energije ili da upoznaju prave superzvezde nauke – srpske naučnice čiji projekti i istraživanja pomeraju granice medicine, fizike, hemije…  Evropska noć istraživača potom će biti nastavljena 3. oktobra besplatnim koncertom u Jugoslovenskom dramskom pozorištu, gde će nastupiti LP Duo koji čine Sonja Lončar i Andrija Pavlović.

Nišlije su uzbuđeno istraživale VR aplikacija koja omogućava korisnicima da zavire u XIX vek Niške tvrđave, a oni skloniji umetnosti ispitali su kako to veštačka inteligencije može da se približi apstraktnim likovnim genijalcima. Ljubitelji životinja upoznavali su se sa njihovim omiljenim vrstama zastupljenim u umetnosti, dok su hemičari razotkrivali tajne koje se kriju iza svima omiljenih boja. Brojne radionice, etno-puzle i šetnje pokazale su se kao pravi hit u Kruševcu, a u Trsteniku se istraživalo kako bi se naša tela menjala u svemiru. Prvi put ove godine Noć istraživača održana je u Prijepolju, Novoj Varoši i Priboju, gde je naučna zabava privukla veliki broj posetilaca.

Povezana vest:  Kako da se bez mnogo odricanja, hranite zdravije

U cilju promocije nauke i približavanja naučno-istraživačkog rada posetiocima svih uzrasta, Evropska noć istraživača održana je u sledećim gradovima: Beograd, Niš, Kragujevac, Inđija, Pirot, Pančevo, Čačak, Gornji Milanovac, Kruševac, Trstenik, Prijepolje, Nova Varoš, Priboj, Leskovac, Ranovac, Kikinda, Šabac, Petrovac na Mlavi, Negotin, Zaječar, Jagodina, Ćuprija, Paraćin, Svilajnac, Despotovac i Rekovac.

Evropska noć istraživača u Srbiji finansirana je iz programa „HORIZONT EVROPA“ koji predstavlja najveći program Evropske unije za istraživanje i inovacione delatnosti, a u okviru potprograma Marija Sklodovska-Kiri.

Evropska unija podržava sektore nauke i inovacija u Srbiji kroz saradnju sa nacionalnim institucijama, istraživačkim i obrazovnim centrima i privredom. Ova podrška ostvaruje izvrsne rezultate i stvara zdrave osnove za dalji razvoj čistih tehnologija, novih naučnih i istraživačkih inicijativa, kao i razvoj srpske ekonomije. EU pruža podršku institucijama u Srbiji koje pružaju bespovratna sredstva inovatorima i istraživačima. Iz niza primera ove pozitivne prakse izdvaja se Institut BioSense u Novom Sadu, koji je uspeo da postane centar izvrsnosti u područjima kao što je digitalna poljoprivreda. Takođe, Evropska unija pruža podsticaj i saradnji između nauke i industrije kroz projekte zelene ekonomije i održivih razvoja. Bitno je istaći i da kroz projekte podrške transformaciji naučnih i istraživačkih instituta, EU pruža podršku ojačavanje konkurentnosti i kompetitivnosti srpskih naučnih i inovacionih aktivnosti. Sa uverenjem da je ulaganje u nauku investicija, a ne trošak, podrška u ovoj oblasti ostaje jednim od glavnih prioriteta Evropske unije u Srbiji.

Povezana vest:  Novo NIVEA igralište za mališane u Odžacima

Projekat ReFocuS Art (Road to Friday of Science and Art), čiji je koordinator Centar za promociju nauke, organizuje Evropsku noć istraživača u saradnji sa Institutom za biološka istraživanja „Siniša Stanković“ – Institutom od nacionalnog značaja za Republiku Srbiju, Prirodno-matematičkim fakultetom iz Niša  i Zavodom za zaštitu spomenika kulture Kragujevac.

Projekat SciencesCool (Science on the move – from lab to streets & school) koordiniše Fakultet za fizičku hemiju Univerziteta u Beogradu, a partner na projektu je Institut za molekularnu genetiku i genetičko inženjerstvo Univerziteta u Beogradu.

Sve informacije o sadržajima, lokacijama i satnici ovogodišnje Evropske noći istraživača moguće je proveriti na sajtu nocistrazivaca.rs.

Foto: Tatjana Drobnjak