U poređenju sa istim periodom prošle godine, deca su sada sve aktivniji korisnici sajtova za e-trgovinu: njihovo interesovanje za onlajn kupovinu se više nego utrostručilo u poslednjih 12 meseci – od 2% do 9%. Ovo su rezultati godišnjeg izveštaja kompanije Kaspersky o bezbednosti dece, koji je zasnovan na anonimnoj statistici proizvoda kompanije koji sadrže funkciju roditeljske kontrole.

Nalazi izveštaja pokazuju da, kao i odrasli, deca koriste prednosti onlajn kupovine i pretraživanja (a po nekad i sami obavljaju kupovinu) na način koji će verovatno postati jedini način kupovine u budućnosti. S obzirom na to, roditelji moraju svojoj deci da pruže dobre savete i podršku, kako bi bili sigurni da će imati pozitivno onlajn iskustvo – bez rizika od nenamernog deljenja ličnih i platnih informacija prevarantima, ili potencijalnog upadanja u zamke socijalnog inženjeringa ili aktivnosti koje dovode do gubitka novca. Zbog toga je veoma važno da su roditelji i ostali odrasli u porodici u toku sa ključnim promenama u ponašanju dece na internetu.

Statistika ukazuje na činjenicu da je rastući interes za sajtove e-trgovine među mladima globalni trend, ipak obim zavisi od lokacije. Prema podacima iz izveštaja navedenim ispod, najveći udeo (i ujedno najveći rast) kada je reč o pretragama onlajn kupovine imaju Rusija i zemlje CIS zajednice (23%). Njih prate, sa značajnom procentualnom razlikom, ostale regije: Severna Amerika (15%), Evropa i Bliski Istok (11%), Azija i Latinska Amerika (9%).

Povezana vest:  Novi Lenovo ThinkPad X1 laptop spaja poslovne i zabavne tehnologije

Iako postoje očigledne regionalne razlike, najpretraživaniji maloprodajni sajtovi koje deca posećuju širom sveta su AliExpress, Amazon i Ebay. Interesovanje dece za kineske maloprodajne sajtove raste iz godine u godinu. Sajtovi sportske odeće (Nike, Adidas), elektronike (Apple, Samsung) i modnih brendova (Gucci, Vans, Supreme, Zara, Bershka) su najpretraživaniji među mladom potrošačkom populacijom.

Treba napomenuti da onlajn pretraživanje robe, kao i posećivanje specifičnih maloprodajnih stranica ne implicira nužno i stvarno trošenje novca. Deca mogu samo gledati stvari koje žele ili praviti „listu želja” koju će podeliti sa prijateljima ili porodicom. Dakle, ova povećana pažnja dece ka onlajn kupovini ne treba biti protumačena kao potreba za zabranom takvih aktivnosti, već kao potreba da roditelji obrate pažnju na onlajn navike dece i da razgovaraju sa njima o mogućim rizicima i merama predostrožnosti dok uspostavljaju neka osnovna pravila.

Internet deci nudi dosta mogućnosti, i sada smo svedoci toga da deca postaju glavna ciljna grupa onlajn trgovaca. Bilo da troše novac ili ne, potrebni su im podrška i saveti roditelja koji mogu da im pomognu da slučajno ne naiđu na neprimereni sadržaj, izgube novac ili nepotrebno dele lične podatke. Dok postoje određene stvari koje softver roditeljske kontrole može da uradi, od vitalnog je značaja da su odrasli svesni toga šta njihova deca rade onlajn i da budu sigurni da raspolažu svim činjenicama kako bi to radili bezbedno. Ovo bi mogla biti savršena prilika za roditelje da provedu vreme sa svojom decom, kreirajući i deleći liste želja, a uporedo ih učeći bitnim stvarima i o tome kako internet funkcioniše”, komentariše Ana Larkina (Anna Larkina), viši analitičar veb sadržaja u kompaniji Kaspersky.

Povezana vest:  HONOR View20 postavio nove standarde u svetu mobilnih telefona sa tehnologijama koje do sada nisu viđene

U produžetku se nalazi nekoliko korisnih uz koje će vaša deca biti bezbedna:

  • Upozorite ih na korišćenje nepouzdanih (javnih) Wi-Fi mreža za onlajn plaćanje. Hotspotovi mogu biti lako hakovani zarad prekidanja saobraćaja korisnika i krađe poverljivih informacija

 

  • Dogovorite se da vas informišu o bilo kakvim planiranim plaćanjima ili, čak bolje, neka sprovode sva plaćanja uz vaše prisustvo dok ne postanu dovoljno vešti da to čine sami. Nikada nemojte dozvoliti da podaci o kreditnoj kartici budu uneti na nepoznate ili sumnjive sajtove, kako biste izbegli rizik da postanu dostupni sajber kriminalcima

 

  • Posavetujte ih da izbegnu deljenje bilo kakvih ličnih podataka sa trgovcima, bilo onlajn ili preko telefona. Postarajte se da se osećaju slobodnim da zatraže pomoć kada god se ukaže neki problem ili kada nisu sigurni šta je najbolje da urade.
Povezana vest:  Kompanija Kaspersky preporučuje 5 zdravih digitalnih navika za 2023. godinu

 

  • Strogo zabranite deljenje platnih podataka (npr. broj kreditne kartice, datum njenog isteka, PIN, CVV/CVC) bilo sa kim van porodice, uključujući prijatelje ili druge odrasle osobe. Vodite računa o tome da razumeju da niko nema pravo da zahteva ove informacije od njih

 

  • Izbegavajte čuvanje platnih informacija na njihovim uređajima koji, ukoliko budu ukradeni ili izgubljeni, mogu pasti u pogrešne ruke

 

  • Omogućite funkcionalnost roditeljske kontrole u Kaspersky Security Cloud, Kaspersky Total Security ili koristite specijalizovani softver kao što je Kaspersky Safe Kids, koji dozvoljava roditeljima da nadgledaju šta njihova deca rade, gledaju ili pretražuju onlajn na svim uređajima, uključujući mobilne uređaje. Softver takođe pruža korisne savete za to kako pomoći deci da se bezbedno ponašaju onlajn. Jasno objasnite prednosti takvog softvera vašoj deci da bi se osećala ležerno po pitanju neophodne kontrole i mešanja roditelja.

 

Da biste saznali više o nalazima izveštaja o roditeljskoj kontroli kompanije Kaspersky za period 2018-2019 godine, posetite ovaj sajt