Nakon januara kada se nije odigrala nijedna pozorišna premijera u Beogradu, tokom februara će biti izvedene tri nove predstave u produkciji Narodnog pozorišta, Ateljea 212 i Jugoslovenskog dramskog pozorišta (JDP).

Premijera nove drame Alisa u zemlji strahova” dramaturškinje Eve Mahkovic u režiji gosta iz Makedonije Aleksandra Popovskog, zakazana je za večeras na Velikoj sceni „Ljuba Tadić“ u JDP-u.

Spomenuti komad se do sada već dva puta odlagao, jer je premijera originalno planirana za kraj decembra, onda krajem januara, i ovo će na neki način biti treća sreća.

JDP posle koprodukcije sa Slovenijom „Te noći sam je video“ prema romanu Draga Jančara, u režiji Janeza Pipana, „Široka zemlja“ Artura Šniclera, drame „Beograd – Zagreb via Sarajevo“ Jelice Zupanc, reditelja Gorčina Stojanovića, ponudiće publici četvrti projekat u sezoni 2021/2022.

Predstava „Alisa u zemlji strahova“ je inspirisana epizodama iz čuvene knjige – bajke “Alisa u zemlji čuda” (1865) Luisa Kerola.

Glavne uloge igraju: Milena Radulović, Sloboda Mićalović, Milan Marić, Radovan Raša Vujović, Nebojša Ljubišić, Denis Murić, Iva Stefanović, kao i – Tamara Šustić i Jovana Belović.

Reditelj Popovski je u Beogradu režirao pre 20 godina veoma uspešnu predstavu „Roberto Cuko“ Bernar Mari Koltesa u Ateljeu 212, ruski klasik „Višnjik“ A. P. Čehova na Velikoj sceni Narodnog pozorišta, dok je u JDP-u postavio „Metamorfoze“ Ovidija, „Kandid“ od Voltera, kao i Šekspirovog „Hamleta“ (2016), gde je Nebojša Glogovac ostvario poslednju pozorišnu ulogu.

Povezana vest:  Predstava za decu sa pevanjem i igranjem "Kiša" u "Buhi"

Popovski je realizovao dramu „Alisa“ 2005. godine, prema drami Biljane Srbljanović u Ateljeu 212, ali je tematika bila više okrenuta istinitom pričom koja se tiče čuvenog Stokholmskog sindroma.

Atelje 212 trenutno sprema dva komada, od kojih će prvi – „Amsterdam“ izraelske autorke Maje Jasur Arad, u režiji Ive Milošević, imati premijeru 11. februara.

U novoj drami igraju mladi talenti Marko Grabež, Dejan Dedić, Ana Mandić i drugi.

Za komad “Amsterdam” autorka je dobila prestižnu nagradu za dramski tekst u Berlinu 2018, a komad je imao premijeru u pozorištu „Orange Tree Theatre“ u Londonu 2019. godine.

Maja Jasur Arad je izraelska dramska spisateljica čija su dela izvođena širom sveta, a prevedena su na kineski, engleski, francuski, poljski i nemački jezik.

Kao dramaturškinja sarađivala je na nekoliko projekata srpsko-holandske autorke Sanje Mitrović.

Rediteljka Iva Milošević je već nekoliko puta uspešno sarađivala Ateljeom 212, od čega se posebno ističe njena predstava „Proslava“ (Festen) prema tekstu čuvenog danskog reditelja i pisca Tomasa Vinterberga (laureat nagrade „Oskar“ za danski film „Još jedna tura“ 2021).

Povezana vest:  Beogradski festival igre i Erste banka dodeljuju priznanje domaćim umetnicima

Težište „Amsterdama“ čini glavna junakinja – izraelska violinistkinja koja stanuje u glavnom gradu Holandije, a nalazi se u poodmakloj trudnoći.

Jednog dana misteriozni račun za gas još od 1944. godine stiže na njenu adresu na naplatu, i taj bizarni događaj pokreće niz uznemirujućih osećanja – odbačenosti, otuđenosti, neprilagođenosti, kao i pitanja kolektivnog identiteta.

Prema rečima rediteljke, autorka kreira specifičan dramski predložak za igru koji u formalnom smislu korespondira sa savremenim praksama dramskog pisma, kroz analizu i pitanja odgovornosti, sećanja, nestabilnosti identiteta i traume.

Pozorište Atelje 212 uveliko sprema i dramu „Rolerkoster“ (radni naziv je bio “Luna park”) Jelene Kajgo, u režiji Milice Kralj, gde igraju – Dara Džokić, Katarina Marković, Jelena Petrović, Milica Mihajlović, Vladislav Mihailović, Petar Mihailović i Teodor Vinčić.

Narodno pozorište priprema komad „Pelikan“ Avgusta Strindberga, u adaptaciji i režiji Ðurđe Tešić, čija je premijera zakazana za 23. februar na maloj sceni “Raša Plaović”.

U glumačkoj podeli su – Dušanka Stojanović Glid, Nedim Nezirović, Iva Milanović, Vučić Perović i Vanja Ejdus.

Radnja „Pelikana” se odvija u jednoj porodici neposredno nakon smrti oca i prikazuje tiranski odnos majke prema ćerki, a naziv ukazuje na simboliku te ptice koja se na surov način ophodi prema svojim mladuncima.

Dramu „Pelikan“ je švedski književnik, dramaturg i pesnik Avgust Strindberg (1849-1912) napisao 1907. godine, a do sada nije izvođena u Narodnom pozorištu u Beogradu.

Povezana vest:  Počinje jesenji deo 18. Beogradskog festivala igre

U ovom tetru se godinama igra sa velikim uspehom njegova neobična simbolistička drama „Put u Damask“, u režiji Nikite Milivojevića, odnosno prvi deo te poznate trilogije (1898/1904).

Nova verzija njegovog komada „Gospođica Julija“ (1888) nedavno je imala premijeru u Operi i teatru Madlenianum, u režiji Harisa Pašovića.

Delo „Pelikan“ je igrano pre dve decenije u Ateljeu 212, gde je glavnu ulogu imala Vladica Milosavljević, a pre nekoliko sezona (2018) je bila na repertoaru Teatra Vuk u Beogradu, u rediteljskoj postavci Jovane Krstić, sa Lenom Bogdanović u vodećoj roli.

Takođe, Danilo Bata Stojković je davno glumački briljirao u Strindbergovoj drami “Otac” (1887) na sceni Ateljea 212.

Opera „Don Kihot“ Žila Masnea imaće premijeru 26. februara na Velikoj sceni Narodnog pozorišta, a NP će imati i jedan važan jubilej – “Velika drama” Siniše Kovačevića proslaviće 22. februara – 20 godina na pozornici.

Narodno pozorište Sarajevo će gostovati u NP sa dramskom i baletskom predstavom: komad „To nikad nigdje nije bilo“ prema romanu Tvrtka Kulenovića igraće se 20. februara, dok će balet „Žetva“ u koreografiji i režiji Edine Papo, biti izveden veče kasnije – 21.02.

Foto: Milan Maričić/ATA Images