Šestog dana 16. Kondenza – Festivala savremenog plesa i performansa, u četvrtak 2. novembra, program je otvoren predstavom „Necropolis“ u Centru za kulturnu dekontaminaciju, dok je u Bitef Teatru izvedena predstava “Želja da se napravi čvrsta istorija završiće se neuspehom” Igora Koruge.

U delu „Necropolis“ koreograf i performer Arkadi Zaides iz Brisela istražuje i dovodi u pitanje forenzičke procedure i odsustvo informacija vezanih za raspadajuća tela nepriznatih i neidentifikovanih žrtava – migranata i izbeglica koji su izgubili živote pokušavajući da uđu na teritoriju Evrope. “Necropolis” je zamišljen kao rastuće virtuelno skladište, arhiv, mapa i nevidljivi horizont koji spaja mitologije, istorije, geografije i anatomije onih koji su ušli u nekropolis. Predstava je i njegov doprinos aktivističkim borbama da se pomogne porodicama nastradalih migranata i mapiraju njihovi grobovi širom Evrope, a nastala je u saradnji sa našim Igorom Dobričićem kao autorom teksta.

„Sva tri moja poslednja projekta proširuju uobičajeni vremenski okvir stvaranja u okviru savremenog performansa. Ali ovde je značajno to što je Necropolis deo šire potrage. Pridružuje se znatno većem političkom i socijalnom kontekstu. I po prvi put, iz moje tačke gledišta, zaista ima smisla njegovo izvođenje ne samo jer to želimo kao performeri, već zato što u prikupljenim informacijama postoji nešto što ima političku svrhu“, istakao je Arkadi Zaides.

Povezana vest:  Mladi muzičari iz programa „El Sistema Srbija" oduševili publiku u Milanu i Beču

„U konvencionalnim okolnostima bavite se istraživanjem kako biste producirali delo. Međutim ovde produkcija postoji da bi podržala istraživanje, što je neobično. Do te neophodnosti smo došli zbog same teme, jer napraviti umetničko, pozorišno delo o tragičnoj smrti toliko velikog broja ljudi, uvek je na ivici etički problematičnog i teško je opravdati ga u kontekstu frivolne kulture performansa. Ne postoji baš puno direktnih pokušaja da se smrt iskoristi kao tema. Možete je staviti u neku drugu vrstu narativa ili konteksta, ali ovaj performans je baš o smrti. A napraviti performans o tome bez kreiranja platforme koja ga okružuje, koja daje razlog zašto ga pravimo, dramaturški i etički ne bi imalo smisla“, istakao je dramaturg i autor teksta Igor Dobričić.

Iste večeri u Bitef Teatru odigrana je predstava “Želja da se napravi čvrsta istorija završiće se neuspehom” Igora Koruge u produkciji Stanice Servisa za suvremeni ples i mreže Dance On, Pass On, Dream On. Polazna želja u kreiranju ove plesne predstave bila je pitanje: na koji način arhiviranje plesne umetnosti može biti umetnička praksa? Autorovo istraživanje ove želje odvija se kroz transgeneracijsku kreativnu razmenu sa šest koreografa/reditelja/plesača/izvođača lokalne nezavisne plesne scene: Nelom Antonović, Anđelijom Todorović, Jelenom Jović, Tatjanom Pajović, Borisom Čakširanom, i Sanjom Krsmanović Tasić.

Povezana vest:  "Ženski orkestar" sutra 50. put na Sceni "Raša Plaović"

Igor Koruga je o značenju naziva predstave rekao: „Istoriju nismo tretirali kao ravnu liniju činjenica i događaja, već kao životan proces koji se razvija kroz dublju polemiku sa različitim tačkama gledišta o određenim istorijskim događajima i praksama. Ako tako životnoj, fleksibilnoj i krhkoj ideji istorije pristupimo kao da treba da bude čvrsta, takav pokušaj će se završiti neuspehom. Kada govorimo o lokalnoj istoriji plesa i arhiviranja, nailazili smo na činjenice, dokumente, fotografije i video snimke, razasute po raznim budžacima i ćoškovima zvaničnih institucija i u privatnim arhivama umetnika, ali za nas je bilo najvrednije ono što smo pronašli kroz oralnu istoriju. Kroz sećanja tela, osećanja, i iskustva samih nosilaca te plesne istorije – umetnika. I onda, opet, ta istorija ne može biti čvrsta. Ideja konvencionalnog arhiviranja je podložna preispitivanju“.

U petak 3. novembra, u 20h u Bitef Teatru biće odigrana poslednja predstava u glavnom festivalskom programu –  “Repertorio No.2” dvojice mladih autora iz Rija de Žaneria, Davija Pontesa i Valasa Fereire. To je koreografski eksperiment koji koncipira ples kao praksu samoodbrane kroz analizu devijantnih, transgresivnih i neformalnih tehnika. Pontes i Fereira formulišu ovaj rad oko pojmova pobunjenih tela i njihovih načina pružanja otpora. Njihov boravak u Beogradu rezultat je nove saradnje Stanice i brazilskih plesnih umetnika, kao i podrške Ambasade Brazila u Beogradu.

Povezana vest:  O Nobelovoj nagradi u DKSG

Za 17:30 u Bitef Art Kafeu, zakazan je razgovor ”Nekada davno u plesnoj biblioteci: poetika i kontekst između Srbije i Brazila” na kome će učestvovati specijalni gosti festivala, Neto Machado i Jorge Alencar. Njih dvojica su su 2017. godine proveli tri meseca u umetničkoj rezidenciji StationOne Stanice Servisa za savremeni ples u Beogradu radeći na projektu „Plesna biblioteka” i otvarajući pitanja: kako napraviti koreografsku situaciju koja obuhvata različite narative, tela, glasove, pokrete i postojanja? kako prevazići granice “zvanične istorije” i zajednički proizvesti znanje? Od tad prepoznaju bliskost srpske i brazilske plesne scene, a taj uvid i danas prožima njihov rad.

Festival Kondenz se ove godine održava od 28. oktobra do 4. novembra na više lokacija u Beogradu pod sloganom „Feminističke budućnosti“. Tokom festivala na programu je ukupno osam predstava, uz veliki broj diskusija, predavanja i radionica, grupisanih u program Feministička škola.

Foto: Luka Knežević-Strika