klima loznicka8

Izložba Marka Matića „KLIME-Air conditioners“ u galeriji ALT

Kao prvi projekat u ovoj 2012. galerija ALT predstavlja provokativan rad mladog autora iz Beograda, Marka Matića, i njegove spermatične crteže, iz ciklusa „Klime“, koji predstavljaju jednu vrstu intimnog dnevnika autora.

Estetizovani, ispražnjeni, crno beli ambijenti u kojima mladi beogradski umetnik i grafički dizajner Marko Matić pozicionira uređaje za klimu (air conditioners), kao ultimativno tehničko rešenje za regulaciju termičkih prilika, svojom svedenošću i repetitivnošću, asociraju na uniformne korporativne ambijente, lišene emocija. Matić ugrađuje u svoje crteže sadržaj svoje sperme, ostavljajući tako organski potpis na njima.

Nivoi značenja koji pokreću ove Matićeve onaničke ekspresije aplikovane na crteže belih zidova sa monotonim motivom uređaja za klimu, osim što su asocijativane i provokativne, inkorporiraju i dozu egzibicionizma, koji može biti shvaćen kao strategija za distanciranje od profane kolonizatorske medijske estetike i potrošnje tela, u duhovnoj klimi u kojoj je intimnost javna a sexualnost depersonalizovana.

Povezana vest:  Neispričane priče Zlatana Ibrahimovića: „Adrenalin“ uskoro u prodaji

Modernizam mistifikuje umetničko delo kao uzvišenu robu, u koju su iz marketinških razloga, autentičnošću umetničkog rukopisa, originalnošću i  inventivnošću u izrazu, kao i neponovljivošću estetike i poetike, imperativno ugrađene autorske „aure“. Tim marketinškim trikom, umetničkim delima se udahnjuje status prestižnih objekata i lukrativne robe, a umetnost  se tretira kao „specijalan oblik ljudskog stvaralaštva koja oplemenjuje samog čoveka i njegovu okolinu“. Nasuprot tome, u Matićevom projektu „Klime“, ova paradigma autentičnosti je banalizovana i performativno ogoljena. Sučeljavajući repetitivne motive  monotonog korporativnog ambijenta sa originalnim korporalnim spermatičkim talogom u vizuelnom sloju svog crteža, Matić se uvrstio u jednog od aktuelnih predstavnika novog intimizma u vizuelnoj umetnosti u Srbiji na početku druge decenije 21.veka.

Povezana vest:  Prva predstava žene pisca u Šekspirovom pozorištu

Sjedinjeni, crtež i lična telesna izlučevina, u tehnološkom okruženju, tematizuju telo kao mašinu u funkciji kreativnosti. Kako su kreativni sektor i kulturna produkcija u poslednjih dvadesetak godina postigli finasijski rast veći od do tada vodećih industrija poput vojne, avio i automobilske, eksploatacija ljudske kreativnosti u funkciji profita može se, putem Matićevog rada, tretirati kao dijagnoza. Čovek je otelotvorena mašina čije su kreacije (izlučevine) ono na šta se računa u ekonomiji kreativnosti razvijenih država  jednako kao i u tranzicionoj kulturnoj klimi Srbije, u kojoj se zagovara prepuštanje vizuelne kulture logici tržišta, budući da  ne postoji ni razvijena publika ni umetnička scena. U tako nestimulativnim okolnostima, umetnik je u rascepu usled pritiska da stvori ili autentično ali i komunikativno delo, ili da reprodukuje sebe kroz tržišno privlačne proizvode „main strem-a“.  Tako je kulturna klima koja i greje i hladi  zapravo klackalica na kojoj se umetnik nominalno tretira kao značajan kulturni kapital, a u stvari  je nedovoljno integrisan i iskorišćen kreativni resurs ultimativno prepušten samom sebi i svojoj umetničkoj onaniji.

Povezana vest:  Izdavačka kuća Laguna poklonila knjige Dečjem kulturnom centru u Beogradu

Otvaranje izložbe crteža i slika KLIME, autora Marka Matića je u subotu 21. januara u 20h, u Galeriji ALT, Vlajkovićeva 30, Beograd, a izložba traje do 31. januara.