una saga serbica„Igre i zvuci Balkana“ – kulturno nasleđe na moderan način

Trupa „Una Saga Serbica“ izvešće premijerno 26. oktobra u Sava Centru predstavu „Igre i zvuci Blakana“, baziranu na modernizaciji izvornih igara, etno muzike i vizuelnoj estetici, sa ciljem da ožive, neguju i promovišu autentično nasleđe narodnih igara iz različitih delova Balkana.
Ansambl čini 45 folklornih i baletskih igrača, izabranih među 200 kandidata na auduciji u februaru, kao i solisti, prvaci nacionalnog baleta – Bojana Žegarac, Sanja Ninković, Milan Rus i Igor Pastor.
Balerina Jelena Davidović, koja igra u pozorištu „Boško Buha“, kaže da je „Igre i zvuci Balkana“ nešto što do sada nije viđeno.
-Specifično je zbog stilizacije folklora, sklopa klasičnog i modernog baleta, latino plesa, folklora, muzika i kostimi su stilizovani – rekla je Davidović, dodavši da je projekat vrlo zahtevan i da je uz „tešku muku“ uspela da uvežba folklor, dok su joj stepovi predstavljali najveći problem.
Reditelj predstave Boško Đorđević je objasnio da su se oko projekta „Igre i zvuci Balkana“ okupili vrhunski ljudi u svojim oblastima, ekipa koja je radila Univerzijadu i više drugih projekata, a ovoga puta su želeli da naprave „mali iskorak ka modernom scenskom delu“.
-Ovaj projekat je modernizacija muzike, sinteza pokreta u izvornom plesu i stilizacije u vizuelnom smislu – primetio je on.
Đorđević je precizirao da je priča predstave podeljana u četiri dela prema osnovnim elementima – vazduh, vatra, voda i zemlja.
-Ta četiri elementa kao da privlače svoju muziku, svoj pokret i vizuelni izgled. Probali smo da vidimo koja domaća muzika teži vazduhu, koji pokret bi odgovarao vazduhu i šta bi u videu pratilo sve to.
Tu je i metafizička priča da su četiri elementa neka vrsta puta u procesu stvaranja, a konačni element – zemlja je ustvari neka vrsta realizacije i materijalizacije, sa najupečatljivijim numerama – kazao je direktor pozorišta „Boško Buha“.
Đorđević je objasnio i da 3D animacija nije prosta projekcija na platnu, već prati konture scenografije, tako da će gledalac imati utisak kao da objekat isijava i da je u njemu izvor projekcije.
Kompozitor Slobodan Marković je stilizovao izvornu muziku zadržavši originalne teme, a koreografiju potpisuju Ana Krstić (balet), Elena Gromilić (balet), Mirko Knežević (latino i moderni plesovi), Svetozar Krstić (balet i folklor) i Nebojša Gromilić (balet i folklor).
Krstić, dugogodišnji igrač folklora, koji je pre osam godina osnovao udruženje građana „Una Saga Sebica“ sa ciljem prezentovanja srpske kulture u svetu na novi način, objasnio je da je želeo da „stilizuje i nadogradi pokret koji je jako bogat u našoj zemlji i modernizuje ga uz vizelne efekte“.
Prema njegovim rečima, predstava „Igre i zvuci Balkana“ je specifična pošto je svaki segment – igra, svetlo, kostimi, 3D maping, stilizovan.
-Ne koristimo šabalone, pomešali smo naizgled nespojive stvari kao što su folklor i balet, uz moderne kostime i 3D maping – rekao je Krstić.
Iako kaže da je folklor osnova svih igara i sve igre su nastale iz folklora, baletskim umetnicima je, primetio je, bilo teško da nauče folklor, kao što je igračima folklora bilo teško da savladaju neke baletske korake.
Knežević je na to dodao da je jedna od ideja bila da pokažu da mladi koji se bave folklorom mogu da igraju i balet i latino ples, a sve u cilju približavanja kulturnog nasleđa na moderan način.
Nakon Sava centra, planiraju nastupe u svim većim gradovima Srbije, a onda i šire.
-Naša zamisao je da ova trupa postane profesionalna i da igrači zahvaljujući tome imaju posao, jer u Srbiji postoji veliki problem zapošljavanja folklornih igrača. Svake godine 20-25 igrača izađe iz baletske škole i nemaju gde da se zaposle – istakao je Krstić.
U autorskoj ekipi su i Irena Belojica (kostim), Vojkan Gostiljac (dizajn svetla i specijalni efekti), Dušan Jovović i Vojislav Đorđević (3D animacija i mapiranje prostora), a projekat je pomoglo Ministarstvo kulture i informisanja.

Povezana vest:  Hor Glinka 11. oktobra otvara 49. BEMUS