Ponos, dostojanstvo, ljubav, izdaja pa pokajanje, sve to zajedno čini najstariju ljubavnu priču sa ovih prostora. Vladimir i Kosara su priča koja se prepričava, koja inspiriše, seli se kroz epohe i javlja pod nekim drugim imenima i  oblicima, već više od 10 vekova. Tako ansambl Opere Srpskog narodnog pozorišta obeležava 161. sezonu, nakon spektakularnog otvaranja pod vedrim nebom, sada pred novim izazovom – praizvedba Vladimira i Kosare. Ovo je ne samo prvo nego i jedinstveno izvođenje opere čiji je autor, kompozitor i pisac libreta Stevan Divjaković, Novosađanin koji je jedan deo karijere bio i upravnik Srpskog narodnog pozorišta.

„Zapravo svaki naš novi korak je izazov. Aidu smo pravili kao spektakl za četiri hiljade ljudi. Ali to su bile arije koje i neoperska publika poznaje. Sada je pred nama sasvim drugačiji izazov, oživeti muziku koju do sada niko nije čuo, podsetiti na priču koja je toliko stara da smo na nju zaboravili. I uz sve to odati počast novosadskom kompozitoru“, objašnjava upravnik Srpskog narodnog pozorišta Aleksandar Stankov.

Povezana vest:  Izložba kostima čuvenog "Ruskog baleta" u Londonu

Domaća operska dela su veliki kuriozitet, zahtevaju veliki angažman od kompozitora do svih mnogobrojnih operskih saradnika. Pored toga što je veliki napor, to je uvek veliki rizik i eksperiment. Ipak dodatni kuriozitet, kada je reč o ovom delu, donosi mladi reditelj, kom je ansambl Srpskog narodnog pozorišta itekako poznat, Aleksandar Nikolić.

„Opera „Vladimir i Kosara“ je zamišljena kao velika istorijska freska, ali je istovremeno i san. U snolikim scenama upotrebljavamo velike lutke, a svaki od likova ima svoj parnjak u nekoj zveri – Kosara je srebrna srna, Vladimir srebrni jelen, car Samuilo veliki medved, a Vladislav crni vuk“ ističe Nikolić i dodaje da ovo delo vodi što dalje od realizma. „U operi reč nije dominantna, samo je informacija. Muzika je podtekst, ona slika emociju i značenje te reči. Svetlo i vizuelno takođe mogu da budu dodatni jezik. Želim da odvedem operu iz realizma, da je vodim putem koji je često riskantan“, rekao je Nikolić.

Povezana vest:  Mjuzikl „Reči od kamena“ razbija vršnjačko nasilje

„Obožavamo raskošno italijansko opersko nasleđe koje imamo na reperotaru, greju nas tamniji zvuci ruske opere koju izvodimo, ali nešto je posebno ipak u tradiciji. Najstariji srpski teatar i sada sasvim evidentno najozbiljnija operska kuća u regionu imaju kao obavezu da neguju i domaća dela, da prostora dajemo tradicionalnim pričama i da našoj publici stalno pokazujemo da smo dorasli novim izazovima“, zaključuje Stankov.

Povezana vest:  Sutra u DOB-u počinje 5. Beogradski festival evropske književnosti

Priča o Vladimiru i Kosari jedno je od najstariji predanja i ljubavnih priča na Balkanu. To je tragična ljubavna priča iz vremena pre Romea i Julije, Tristana i Izolde, vremena pre Nemanjića. Svedočanstvo o ovoj velikoj ljubavi i njenom tragičnom kraju, osim u brojnim umetničkim delima koja su govorila o njoj, i danas, kako i u prohujalim vekovima, čuva se u Veljim Nikolićima, nadomak Bara. Krst od tisovine, okovan u srebro, sa pozlaćenim listovima, sa kojim je voljom Vladislava ubijen Vladimir, prenosi se s kolena na koleno u barskoj porodici Andrović. Samo dva člana ove porodice u jednom vremenu znaju gde se on čuva.

Predstavu režira Aleksandar Nikolić, koreografiju je uradio Aleksandar Ilić, a delom Stevana Divjakovića dirigovaće gost iz Bugarske Dian Čobanov. Karte su u prodaji, na blagajni Srpskog narodnog pozorišta.