kosutnjak_reli_2010_1PROBLEMI U AUTO SPORTU

Kriza zbija redove

 

Auto sport u sve tri discipline na prostorima velike Jugoslavije, „zahvaljujući” ekonomskoj krizi, koja je dobrano zakačila auto industriju, našao se u nezavidnom položaju. Unazad nekoliko sezona, svaki od nacionalnih Saveza uz pomoć trikova i raznih ekvilibristika uspevao je da organizuje šampionate, manje ili više uspešne.

Kada se minule godine zahvaljujući razmeni sportskih funkcionera i reli posada, konkretno u Puli na finalnom takmičenju u Hrvatskoj, došli do spoznaje da se dalje neće moći na već pomenuti način, odlučili su da zbiju redove.

Automobilizam je, skup i pre svega opasan sport, tako da mesta improvizacijama nema. Za takmičenje u bilo kojoj od tri postojeće discipline, neophodan je minimum sredstava da bi se pripremio auto i nabavila homologirana bezbednosna oprema. Kažu da su brdske trke nekako najjeftinije, zatim slede takmičenja na kružnim stazama i na kraju reli kao najzahtevnija ujedno i najskuplja varijanta za takmičenje. Proporcionalno tome, koštaju i organizacije takmičenja.

Povezana vest:  Svečano proglašenje istočno evropskog šampionata u moto sportu 2014

Pomenuti detalji su osnov oko koga su se nacionalni Savezi, jugo zapadnog Balkana, kako se sada popularno zove prostor na kome živimo, rešili da se udruže. Jednima ne manjka vozni park, mada i nije na nekom zavidnom nivou. Drugi imaju nešto malo sredstava što od države, što od sponzora, ali nemaju dovoljan broj takmičara, kako bi opravdali dobijena sredstva. Što se tiče sportskih funkcionera i prateće tehnike, stvari stoje osrednje. Kada se sve od pomenutih stvari sabere, predstojeći regionalni kup obećava interesantno takmičenje, kojem vredi dati šansu i maksimalno ga podržati.

Povezana vest:  NASKAR, Trevor Bejn najmlađi pobednik Dejtone 500

Što se tiče lokaliteta, opet takmičari na brdu nekako imaju najmanje problema. Pristojan uspon, dobra asfaltna podloga, blizina hotela i nekog većeg naseljenog mesta zbog publike, dovoljan je broj uslova da bi takmičenje uspelo. Kružne trke se nešto sasvim drugu i iziskuju autodrom, ili barem bezbednu uličnu stazu. Hrvatska ulaže Grobnik, Republika Srpska Zalužane, nekadašnji vojni poligon za obuku vozača motora i kamiona, a mi uličnu stazu na periferiji Kragujevca.

Povezana vest:  Loznica dobija automotodrom

Za dobar jednodnevni reli, neophodno je pronaći minimum dve, a optimalno je tri lokacije. Na svakoj je potrebno odrediti ekipu za start i cilj, radio vezu, redare, policiju, hitnu pomoć, šlep službu i još mnogo toga, tako da troškovi vrtoglavo rastu i direktno odbijaju organizatore. Kada je u pitanju dvodnevno takmičenje, ulaganje se minimu dupliraju.

Kriza neće trajati večno, ali u ovom slučaju dobro je došla kako bi se udarili temelji takmičenja sporta brzina na četiri točka, gde bi svi bili zadovoljni. Finansijeri veličinom i snagom organizacije, takmičari konkurencijom, publika dobrim okršajima na stazi, a predstavnici medija najzad bi imali razloga da u auto sportu u većoj meri posvete pažnju.