chevrolet Huff,Mallock, MullerNovi 2011 Cruze 1.6 turbo motor: od nule do svetskog šampiona za 20 meseci!

Tri runde pre završetka šampionata Chevrolet je već uspeo da sebi obezbedi titule za WTCC 2011. Veličina uspeha je još veća ako uzmemo u obzir da su za pobedu Cruze-a korišćeni motori koji su po prvi put isprobani pre nešto manje od godinu dana!

Bio je već kraj januara 2010. kada je doneta odluka da se dizajnira i napravi novi motor i novi Cruze za Svetski Šampionat 2011. 17. septembra 2010. uz strepnju i uzbuđenja čitavog tima, auto je po prvi put testiran na stazi MIRA oglednog centra. Između ova dva događaja jedva sedam i po meseci rada, pravi tour de force koji se retko viđa u motosportovima postavio je Cruze 2011 u sopstvenu svojevrsnu klasu koja obara rekorde, bez obzira na rezultate trka.

“Možemo biti ponosni na ono što smo dosad uradili”, kaže Erik Neve, menadžer Chevrolet Motosporta. Njegove misli deli i Rej Melok, čovek iza RML-a, tehnički partner  Chevrolet-a od početka WTCC programa 2005. Melok dodaje:”Ovaj ambiciozni projekat je bio i još uvek je uzbudljiv izazov koji nas je stavio u poziciju da konstruišemo sopstveni motor.”

Polazna tačka ove avanture je novi niz pravila koja je za WTCC osmislila FIA, svetsko telo za upravljanje motosportom, i koja su nametnula benzinski 1.6 turbo motor za predstojeće sezone šampionata. Izbor novog standarda za motore usmeren je da preslika celokupan trend u moto trkama ka manjim, ekonomičnijim, čistijim i jeftinijim motorima i treba da bude primenjen na druge kategorije motosportova poput Svetskog reli šampionata (WRC). Iz tog razloga je novi motor inicijalno nazvan Global Racing Engine (GRE).

“Mislim da je to bio pravi izbor”, kaže Melok. “Moto-trke ne mogu biti izolovane od auto trendova i društvenih problema. Naprotiv, kao i u prošlosti moto-trke mogu biti vrlo korisne u istraživanju novih mogućnosti i optimizovanju novih koncepata. Ovo se ponovo događa sa modeloom 1.6 turbo jer on već nadmašuje performanse običnog dvolitarskog motora sa normalnim usisavanjem vazduha koji je trenutno u upotrebi.”

Povezana vest:  POSLE 14 GODINA 43. SRBIJA RELI STARTUJE U BEOGRADU, Hirvonen zove gledaoce

Sve doskora, Chevrolet i RML su zajedno radili na projektovanju, razvoju i pripremi motora za specijalizovane kompanije što je uobičajena praksa u moto-trkama. “RML je oformio sopstveni ogranak za motore krajem 2005.”, objašnjava Martin Arnod, glavni inženjer RML-ove motorne divizije, “ali ovo je prvi put da smo dizajnirali, napravili i razvili motor u potpunosti unutar kuće. Bio je to veliki izazov jer je očito bio u pitanju projekat koji zahteva mnogo resursa koje smo morali da iskoristimo paralelno sa jednako zahtevnim trkačkim programom unutar visoko-takmičarske serije kao što je WTCC”.

Bilo je i mnogih tehničkih i netehničkih izazova s kojima je tim morao da se suoči tokom 2010. Motor nije samo zamenjiv element automobila, a usvajanje novog pogona značilo je i da mnoge druge stvari moraju biti redizajnirane. “To se ne vidi spolja. Osim novog ulaza vazduha spreda i većeg auspuha, Cruze 2011 izgleda slično kao i verzija iz 2010. Zapravo je tek ispod karoserije –  dve trećine automobila – u potpunosti novo”, objašnjava Ron Hartvelt, glavni Chevrolet inženjer.

Novi motor ima različite dimenzije, težinu, karakteristike i funkcije u odnosu na model iz 2010. godine, što utiče na sve ostalo – elektroniku i pomoćna sredstva, šasiju, oslanjanje i aerodinamiku, a to su samo neki od noviteta. Bilo je nebrojeno izazova koji su pratili uvođenje turbo i direktnog ubrizgavanja.

1.6 turbo je sofisticiraniji motor koji zahteva više elektronskih sistema da bi funkcionisao optimalno uključujući i karburator sa električnim upravljanjem. Još jedan problem je bio i postavljanje velikih interkulera koji idu uz turbo motore. Štaviše, uvećana snaga i momenat sile dodatno ograničavaju prednje točkove zbog čega je bilo neophodno ponovo dizajnirati prednje oslanjanje i kočnice. “Novi motor menja odnos performansi između vozila sa prednjom i zadnjom vučom. To je nešto sa čime će FIA morati da se pozabavi”, dodaje Hartvelt.

Povezana vest:  FORMULA 1, ALAN PROST ZNA RAZLOGE LOŠE SEZONE ŠUMAHERA

Nije potrebno naglašavati da je 2010. godina bila godina velikih aktivnosti u RML pogonu u Velinborouu u Engleskoj. “Počeli smo da konstruišemo novu šasiju otprilike u isto vreme kada smo počeli da konstruišemo i motor”, priseća se Hartvelt, “ali smo morali da radimo sa velikim brojem nepoznanica do jula 2010. godine. Jedino što je preneto sa modela iz 2010. godine bili su školjka i zadnje oslanjanje. Prvi auto je proizveden u avgustu 2010. godine, a testiranje je obavljeno sredinom septembra. Raspored nam je bio veoma tesan, sa veoma uskim prostorom za greške, ali, na drugoj strani, obzirom da je sve proizvedeno unutar kompanije, osim menjača (koga isporučuje X-Trac), pružilo nam je mogućnost da veoma brzo odgovorimo u slučaju potrebe za bilo kakvim podešavanjem ili promenom”.

Srećom sav veliki trud se isplatio. Chevrolet inženjeri izrazili su zadovoljstvo prvim povratnim informacijama dobijenim sa staze: “Svi sistemi su dobro radili počev od prvih testova, a znali smo da su snaga i najveća brzina bile veće od modela Cruze-a za 2010. godinu. Vozači su izgledali oduševljeni odličnim voznim osobinama automobila”, kaže Hartvelt. Program zimskog ispitivaja uključio je 3.500 km vožnje, što je nešto više od pola kilometraže za celu sezonu.

Naporan rad se isplatio brzo kroz uspeh na stazi. Cruze 1.6 turbo dominirao je sezonom od početne trke u Brazilu, tako da su njegovi vozači pobedili u 16 od 18 trka do sad održanih, obezbedivši pobedničke titule mnogo pre poslednje runde. Prednost u odnosu na konkurenciju po pitanju konstrukcije i izvedbe bila je od suštinskog značaja u postizanju ovih trijumfalnih rezultata.

Povezana vest:  MOTO GP, Bautista najavio za ovaj vikend povratak

Inžinjerima koji stoje iza ove priče o uspehu zadovoljstvo pričijava i nivo

performansi i pouzdanosti. U avgustu 2011. godine, što je bio termin predviđen prema pravilima FIA za jedinu dozvoljenu promenu motora u sezoni 2011, Arno Martin i njegov tim su napokon mogli da otvore motore korišćene tokom prvih osam događaja sezone, provere svaki pojedinačni element i donesu zaključke.

“Opredelili smo se da iskoristimo mogućnost zamene motora ne zato što je došlo do zamora motora”, navodi Martin “Naprotiv, oni su verovatno radili bolje u avgustu nego na početku sezone, već zato što smo hteli da dobijemo korisne informacije za sledeću sezonu, kada promene neće biti dozvoljene i svaki motor će morati da ima životni ciklus od 5.000 km, što je prosečna pređena razdaljina za čitavu sezonu.

“Moram reći da smo veoma srećni zbog onoga što smo videli i proverili, kao i sa pouzdanošću našeg novog 1.6 turbo motora. Prema novim pravilima, FIA inspektori su bili prisutni, vršili su sopstvena ispitivanja i dobili smo razjašnjenje po svim aspektima.”

Razvoj trkačkog automobila se nikad ne zaustavlja. Krajem sezone videće se nova poboljšanja dizajna, razvoja i ispitivanja kako bi obezbedili da Cruze modeli zadrže svoju prednost tokom 2012. godine.

To je novi, drugačiji izazov, ali ništa nije nemoguće za tim od 65 ljudi koji stoji iza WTCC nastupa Chevrolet-a, a koji je potpuno primenio moto Luisa Ševroleta: “Nikad ne odustaj!”